Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Gry komputerowe w każdej szkole? Pomagają w rozwoju ważnych kompetencji

Kompetencje cyfrowe i wiedza na temat nowych technologii powinna być rozwijana już od najmłodszych lat. Mogą w tym skutecznie pomagać m.in. gry komputerowe. Do podstawy programowej została już wprowadzona pierwsza gra komputerowa „This War of Mine”. Zdaniem Justyny Orłowskiej, pełnomocniczki prezesa Rady Ministrów ds. GovTech jednym z elementów nowego podejścia do kształtowania kompetencji wśród dzieci i młodzieży jest włączenie do edukacji gier komputerowych. 

Zdjęcie autorstwa RODNAE Productions z Pexels

My wierzymy, że możliwe jest przejście od gry do książki, od gry do historii, od gry do wiedzy. Tak samo można mówić o technologii wirtualnej rzeczywistości. Filmy VR też zachęcają do tego, aby pogłębiać wiedzę o tym co jest w nich przedstawiane. Przykładem jest tu chociażby film „Kartka z Powstania”.
- tłumaczy szefowa GovTech. 

Wymieniła też pierwszą grę komputerową „This War of Mine” opowiadającą o wyborach etycznych, która została wprowadzona do podstawy programowej. 

Zdaniem Orłowskiej wykorzystywanie w szkołach tego typu narzędzi, które są naturalne dla młodego pokolenia jest bardzo potrzebne.

My też zachęcamy do tego w ramach programu „Laboratoria Przyszłości”, gdzie każda szkoła publiczna i niepubliczna, a także polskie szkoły za granicą mają dostęp do nowoczesnych narzędzi, drukarek 3D, gogli VR.
- mówiła szefowa GovTech.

Eksperci zwracają uwagę, że gry kształtują także medycynę. Jej zdaniem młodzież grająca w gry komputerowe ma dużo lepszą zręczność manualną, która jest bardzo przydatna m.in. przy obsłudze robotów chirurgicznych da Vinci.

Robotyka jest przyszłością medycyny i nie ma skutecznej medycyny bez robotyki. Przy tego typu symulatorach widzimy wyraźnie, że jeżeli ktoś wcześniej grał w gry, to zdecydowanie inaczej potem operuje takim robotem i jest w stanie wprowadzić szybciej taką umiejętność do swojej praktyki.
- tłumaczy prof. Marzena Dominiak, prorektor ds. strategii rozwoju Uniwersytetu Medycznego we Wrocławiu

Jej zdaniem kształtując tego typu umiejętności u dzieci i młodzieży „dajemy im możliwość rozwoju". 

Natomiast zdaniem prof. Andrzeja Zybertowicza, doradcy prezydenta Andrzeja Dudy, pojawiająca się w edukacji nowa fala technologiczna potrzebuje systemowych rozwiązań.

Obawiam się, że tak jak jedna jaskółka wiosny nie czyni, tak jedna gra, czy nawet 100 gier w ekosystemie, który jest zdegradowany informacyjnie, intelektualnie i moralnie, może się nie przeciwstawić temu. (…) To tak jakby wlewać wiadro czystej wody do brudnej rzeki, która cały czas jest zanieczyszczana przez algorytmy big techu.
- ocenił prof. Zybertowicz. 
 

 



Źródło: Niezalezna.pl, PAP MediaRoom

 

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
MaŁu
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo