Magdalena Ch. była z Rubcowem w rosyjskiej bazie wojskowej | Czytaj więcej w GP!
Jak na wystawie opowiedzieć o dokonaniach pracowni, gdy powstałe w niej dzieła – witraże i mozaiki – są przeznaczone głównie do oglądania in situ, a projekty w większości zostały zniszczone? Czy ocalony „ruchomy” materiał – w zasobach muzeów i prywatnych właścicieli – okaże się wystarczającą podstawą, aby dać wyobrażenie o linii rozwoju i artystycznej wartości Krakowskiego Zakładu Witrażów, Oszkleń Artystycznych i Mozaiki S.G. Żeleński? Jeśli ktoś z oglądających powie, jak dawny klient firmy, „nie wiadomo, co jest ładniejsze, czy projekt, czy witraż” to jej cel będzie spełniony.
Kilka lat temu archeolodzy pracujący na stanowisku starożytnego rzymskiego kamieniołomu (w Centrum Hodowli Zwierząt Nescot College w Ewell) dokonali zdumiewającego odkrycia w pozostałościach. Znaleźli w nim bowiem dowody praktyk rytualnych i ofiar dla bogów. Najbardziej niezwykłym znaleziskiem była ogromna kolekcja kości psów: łącznie 5436 fragmenty kostne, z których wyodrębniono co najmniej 140 sztuk zwierząt.
Dziwne, okrągłe, smukłe wieże, podobne do minaretów, rozrzucone są na terenie Irlandii i Szkocji. Najwięcej tych średniowiecznych budowli znajduje się w Irlandii – jest ich ponad 65 ze stu kilkudziesięciu, których pozostałości odnaleziono. Mimo raku fundamentów wznoszą się one na wysokość 34 metrów nad ziemią. Nie wiadomo, kiedy dokładnie je zbudowano, ale badacze szacują, że powstały prawdopodobnie między VII a X wiekiem. Początkowo każda wieża stała samotnie, a w późniejszych czasach wokół niektórych zbudowano kościoły lub klasztory.