Podziel się swoim 1,5% podatku na wsparcie mediów Strefy Wolnego Słowa. Dziękujemy za solidarność! Dowiedz się więcej »

W 2022 rozpoczną się testy japońskiej wielogabarytowej ciężarówki

Toyota Motor Corporation i Hino Motors są w trakcie prac rozwojowych nad wielkogabarytową ciężarówką zasilaną ogniwami paliwowymi, o dużej ładowności i zasięgu około 600 km. Wiosną 2022 roku rozpoczną się testy serii prototypów, w których obok Toyoty i Hino wezmą udział także cztery inne japońskie firmy. Testy zweryfikują możliwość komercyjnego wykorzystania wodorowych ciężarówek, aby obniżyć emisyjność branży logistycznej.

mat. pras.

Toyota we współpracy z pięcioma innym japońskimi spółkami przeprowadzi testy drogowe dużych elektrycznych ciężarówek na ogniwa paliwowe (FCET). Testy rozpoczną się wiosną 2022 roku. Ich celem będzie przyspieszenie komercyjnego wykorzystania FCET i popularyzacja wodoru w transporcie. W Japonii transport ciężarowy stanowi około 70 procent łącznej emisji CO2 z pojazdów użytkowych.

W projekcie obok Toyota Motor Corporation i Hino Motors biorą udział także spółki Asahi Group, Seino Transportation, NEXT Logistics Japan (NLJ) i Yamato Transport. Firmy te przeprowadzą próby drogowe, przewożąc towary między swoimi zakładami i centrami logistycznymi. Toyota wykorzysta pojazdy do transportu między centrum logistycznym Tobishima a fabrykami w prefekturze Aichi.

Wodorowa ciężarówka, którą Toyota opracowuje z myślą o wprowadzeniu na rynek, jest oparta na modelu Hino Profia FR1AWHG. Pojazd ma długość 11 990 mm, szerokość 2 490 mm i wysokość 3 780 mm, a jego maksymalna dopuszczalna masa to 25 ton. Układ napędowy składa się z wodorowych ogniw paliwowych z elektrolitem polimerowym, znanych z Toyoty Mirai, silnika elektrycznego, nowo opracowanych wysokociśnieniowych (700 MPa) zbiorników o dużej pojemności oraz baterii litowo-jonowej. Według wstępnych pomiarów ciężarówka będzie miała zasięg 600 km na jednym tankowaniu.

Duże ciężarówki FCET używane w transporcie drogowym muszą mieć odpowiedni zasięg i ładowność, a także muszą być w stanie szybko zatankować wodór. Uważa się, że ogniwa paliwowe zasilane wodorem o dużej gęstości energii mogą się okazać najlepszą drogą do elektryfikacji transportu ciężarowego. Celem projektu Toyoty i Hino jest spełnienie wysokich standardów zarówno w zakresie ochrony klimatu, jak i praktyczności w rzeczywistych warunkach, jakie panują w branży logistycznej.
Program budowy komercyjnych ciężarówek wodorowych wpisuje się w długofalową strategię Toyota Environmental Challenge 2050, której jednym z 6 głównych celów jest redukcja do 2050 roku średnich emisji CO2 nowych samochodów o 90% w porównaniu do poziomu z 2010 roku. Każda z firm biorących udział w programie uważa globalne kwestie środowiskowe za kluczowe we współczesnej gospodarce i prowadzeniu biznesu. 
 

 



Źródło: niezalezna.pl, mat. pras.

 

#branża motoryzacyjna #samochód ciężarowy

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
Paweł Kryszczak
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo