79 proc. respondentów chciałoby pracować dla firm z czterodniowym tygodniem pracy i pełnym wynagrodzeniem. Dodatkowo prawie 60 proc. osób chętniej podjęłoby pracę, gdyby otrzymało dodatkowe wolne dni za bycie osobą niepalącą i nie wychodzącą na „na papieroska”. To nie jedyne trendy, których wprowadzenie rozważają pracodawcy. Na przykład urlop menstruacyjny jako benefit zwiększyłby skłonność do aplikowania o pracę aż u u 60 proc. kobiet.
Z badania ARC Rynek i Opinia „Praca w czasach zmian” wykonanego na zlecenie serwisu Pracuj.pl, czterodniowy tydzień pracy, pilotażowo jest już wdrażany w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Niedawno plany przeprowadzenia takich testów w wybranych instytucjach publicznych wyraziła Portugalia.
Z badania wynika, że 79 proc. pytanych chciałoby pracować dla firmy oferującej taki model, jeśli otrzymaliby za pracę pełne wynagrodzenie - jak za pięciodniowy tydzień pracy. Częściej taką skłonność wyrażały kobiety (82 proc.) niż mężczyźni (75 proc.) - poinformowano.
Zaznaczono, że najbardziej chętne do podjęcia pracy w 4-dniowym modelu są osoby od 25 do 34 lat (84 proc.) - już mające za sobą często przynajmniej kilka lat kariery.
Gdyby skrócenie tygodnia pracy o jeden dzień wiązałoby się z wydłużeniem dziennego czasu wykonywania obowiązków z 8 godzin do 10, takie rozwiązanie zachęcałoby do rekrutacji już wyraźnie mniej, bo 42 proc. respondentów. Prawie co drugi Polak do 35. roku życia byłby chętny pracować dłużej i mieć dodatkowy dzień wolny w tygodniu.
- wskazano w raporcie.
Zwrócono uwagę, że 32 proc. osób powyżej 55. roku życia chętnie zrekrutowałoby się do firmy oferującej pracę w takim systemie.
Skrócenie tygodnia pracy do 4 dni, ale przy otrzymywaniu 4/5 wynagrodzenia podoba się 22 proc. badanych.
Prawie 60 proc. respondentów chętniej aplikowałoby też do takiego pracodawcy, gdyby otrzymali dodatkowe dni wolne za bycie osobą niepalącą i nie wychodzącą na przerwy "na papieroska".
- wskazano.
W raporcie przypomniano też, że Hiszpania jest pierwszy krajem, który wprowadził już płatny urlop menstruacyjny, a japońska Piala Inc., firma z branży marketingowej i e-commerce, przyznała osobom niepalącym dodatkowe sześć dni urlopu - jako tym, które mniej czasu spędzają na przerwach od wykonywania zadań.
Jak podano w badaniu urlop menstruacyjny jako benefit zwiększyłby skłonność do aplikowania o pracę u 60 proc. kobiet. Wskazano, że „69 proc. Polaków w wieku 18-24 lat postrzega pozytywnie to udogodnienie”.
Jak podano w badaniu, 38 proc. kandydatów chętniej aplikowałoby, jeśli mogliby wyłącznie pracować zdalnie. Kobiety (44 proc.) wyraźnie częściej niż mężczyźni (33 proc.) chciałyby pracować w sposób całkowicie zdalny - dodano. Według danych z połowy listopada br. niemal co trzecia oferta zamieszczona w Pracuj.pl pozwala na możliwość pracy hybrydowej.
Firmy, które pozwalają zadecydować pracownikowi, czy woli model zdalny, hybrydowy czy stacjonarny, mogą liczyć na większą przychylność w rekrutacji 62 proc. kandydatów - podkreślono. Taką dowolność wyboru preferują bardziej kobiety (69 proc.) niż mężczyźni (55 proc.). Najczęściej taką możliwość chcą mieć osoby w wieku 25-34 lat (71 proc.) oraz dopiero wchodzący na rynek pracy, do 24. roku życia (67 proc.).
Z badania wynika, że pracodawcy chcąc zaoszczędzić np. na energii elektrycznej czy ogrzewaniu będą bardziej skłonni do proponowania pracy zdalnej.
Tym samym mogą przerzucać wspomniane koszty na pracowników.
- zaznaczono.