Bezrobocie nadciąga nad Polskę » czytaj więcej w Gazecie Polskiej! Więcej »

Jeszcze w tym roku barki z węglem

Operację pierwszego od pięciu lat próbnego załadunku barek rzecznych węglem przygotowuje operator portu w Gliwicach, Śląskie Centrum Logistyki SA w Gliwicach.

Józef Siczek/creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en
Operację pierwszego od pięciu lat próbnego załadunku barek rzecznych węglem przygotowuje operator portu w Gliwicach, Śląskie Centrum Logistyki SA w Gliwicach. Ładunek ma popłynąć Kanałem Gliwickim i Odrą do wrocławskiej elektrociepłowni.

W ubiegłym tygodniu odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Zadeklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze w tym roku.

W ramach podjętych już prób w weekend do gliwickiego portu przypłynęły Kanałem Gliwickim trzy pierwsze puste barki o ładowności do 500 ton. Na początek tygodnia zaplanowano w gliwickiej kopalni Sośnica załadunek pociągu węglem, który zostanie następnie w porcie przeładowany na barki.

To pierwsza taka operacja po pięciu latach przerwy. Sprawdziliśmy już urządzenia portowe i spróbujemy zrobić taki próbny załadunek – najprawdopodobniej odbędzie się on w połowie tygodnia

- powiedział Goc.

Do tego czasu do Gliwic powinny dotrzeć z Kędzierzyna-Koźla kolejne trzy puste barki. Tam zestawy dopłynęły bowiem Odrą w konfiguracji po dwie barki na każdy pchacz. Ze względu na wielkość śluz na Kanale Gliwickim, trzy pierwsze barki zostały już przetransportowane do Gliwic oddzielnie. Po trzy kolejne barki pchacze musiały zawrócić do Kędzierzyna-Koźla.

Przedstawiciel gliwickiego portu wyjaśnił, że ze względu na stan Kanału Gliwickiego, w pierwszym próbnym transporcie kapitanowie zaplanowali przetransportowanie do Wrocławia 2 tys. ton węgla, rozdzielonego na sześć barek o ładowności 500 ton. Oznacza to, że na każdą barkę załadowanych zostanie po ok. 330 ton węgla.

W piątek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając w Sejmie na pytania posłów zadeklarował starania, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na przywrócenie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie.

„Przywrócenie regularnego transportu śródlądowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej jest priorytetem rządu” - podtrzymał w piątek w Sejmie wiceminister Materna. Zasygnalizował jednocześnie, że zapowiadane uruchomienie transportu Kanałem Gliwickim i Odrą węgla dla rozbudowywanej przez PGE Elektrowni Opole może „stać się istotną informacją dla kolejnych przedsiębiorstw, np. Grupy Azoty”.
 

 



Źródło: PAP,niezalezna.pl

 

#Gliwice #śródlądowe drogi wodne

prenumerata.swsmedia.pl

Telewizja Republika

sklep.gazetapolska.pl

Wspieraj Fundację Niezależne Media

Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
mn
Wczytuję ocenę...
Zobacz więcej
Niezależna TOP 10
Wideo