Jeszcze w tym roku barki z węglem

Józef Siczek/creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en

mn

Kontakt z autorem

Operację pierwszego od pięciu lat próbnego załadunku barek rzecznych węglem przygotowuje operator portu w Gliwicach, Śląskie Centrum Logistyki SA w Gliwicach. Ładunek ma popłynąć Kanałem Gliwickim i Odrą do wrocławskiej elektrociepłowni.

W ubiegłym tygodniu odwiedzający gliwicki port minister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk akcentował, że przywrócenie możliwości transportu rzecznego Odrzańską Drogą Wodną należy do priorytetów rządu. Zadeklarował, że pierwsze barki z węglem popłyną z Górnego Śląska do Opola i Wrocławia jeszcze w tym roku.

W ramach podjętych już prób w weekend do gliwickiego portu przypłynęły Kanałem Gliwickim trzy pierwsze puste barki o ładowności do 500 ton. Na początek tygodnia zaplanowano w gliwickiej kopalni Sośnica załadunek pociągu węglem, który zostanie następnie w porcie przeładowany na barki.

To pierwsza taka operacja po pięciu latach przerwy. Sprawdziliśmy już urządzenia portowe i spróbujemy zrobić taki próbny załadunek – najprawdopodobniej odbędzie się on w połowie tygodnia

- powiedział Goc.

Do tego czasu do Gliwic powinny dotrzeć z Kędzierzyna-Koźla kolejne trzy puste barki. Tam zestawy dopłynęły bowiem Odrą w konfiguracji po dwie barki na każdy pchacz. Ze względu na wielkość śluz na Kanale Gliwickim, trzy pierwsze barki zostały już przetransportowane do Gliwic oddzielnie. Po trzy kolejne barki pchacze musiały zawrócić do Kędzierzyna-Koźla.

Przedstawiciel gliwickiego portu wyjaśnił, że ze względu na stan Kanału Gliwickiego, w pierwszym próbnym transporcie kapitanowie zaplanowali przetransportowanie do Wrocławia 2 tys. ton węgla, rozdzielonego na sześć barek o ładowności 500 ton. Oznacza to, że na każdą barkę załadowanych zostanie po ok. 330 ton węgla.

W piątek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi Śródlądowej Jerzy Materna, odpowiadając w Sejmie na pytania posłów zadeklarował starania, aby znaleźć w tym roku 50 mln zł na przywrócenie żeglowności Kanału Gliwickiego w podstawowym zakresie.

„Przywrócenie regularnego transportu śródlądowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej jest priorytetem rządu” - podtrzymał w piątek w Sejmie wiceminister Materna. Zasygnalizował jednocześnie, że zapowiadane uruchomienie transportu Kanałem Gliwickim i Odrą węgla dla rozbudowywanej przez PGE Elektrowni Opole może „stać się istotną informacją dla kolejnych przedsiębiorstw, np. Grupy Azoty”.
 
Źródło: PAP,niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...
Najnowsze
Poznań: hybrydowe samochody na minuty

Poznań: hybrydowe samochody na minuty

Harwestery wyjadą z Puszczy Białowieskiej?…

Harwestery wyjadą z Puszczy Białowieskiej?…

Upamiętnili ofiary stalinowskich represji

Upamiętnili ofiary stalinowskich represji

Odszkodowania od Niemiec ważnym tematem…

Odszkodowania od Niemiec ważnym tematem…

Merkel nie daje za wygraną. Chce dalej…

Merkel nie daje za wygraną. Chce dalej…

Poznań: hybrydowe samochody na minuty

pixabay.com

Na ulice Poznania w najbliższym czasie wyjedzie łącznie 200 hybrydowych samochodów, które można będzie wypożyczyć na minuty. Do skorzystania z auta mieszkańcom wystarczy aplikacja zainstalowana w smartfonie.

200 hybrydowych samochodów jest już na wyciągnięcie ręki, a właściwie telefonu. Pierwsze 50 samochodów pojawi się na ulicach Poznania w przeciągu dwóch najbliższych tygodni. Później sukcesywnie będzie ich co miesiąc przybywać, żeby docelowo jeździło ich po poznańskich ulicach dwieście

– tłumaczyła Aneta Ogrodniczek, prezes zarządu Easyshare Sp. z o.o. Sp. K.

Jak podkreśliła, użytkownicy będą płacić jedynie za rzeczywiste korzystanie z pojazdu. Każdy rozpoczęty kilometr kosztować będzie 80 gr, natomiast minuta jazdy - 50 gr. Po zakończonym przejeździe zamykamy samochód i pozostawiamy go w miejscu dozwolonym do parkowania.

Możemy też zamknąć samochód, nie kończąc wynajmu, wówczas samochód +zaczeka+ na wynajmującego, który zapłaci jedynie za koszt postoju 10 gr. Samochód zawsze będzie zatankowany, czysty i ubezpieczony. W odróżnieniu od innych firm carsharingowych wykorzystujących samochody spalinowe, te hybrydowe, czyli ekologiczne, będą miały do dyspozycji kilkadziesiąt specjalnych miejsc do parkowania. Dzięki temu, osoby wypożyczające samochody nie będą płaciły za postój w strefie

– zaznaczył Ryszard Bączkowski z biura prasowego urzędu miasta.

Wskazał, że aby wypożyczyć samochód, niezbędna będzie specjalna aplikacja mobilna. Tam trzeba będzie dokonać rejestracji, w tym m.in. potwierdzić swoje uprawnienia do kierowania autem dzięki przesłaniu zdjęcia prawa jazdy. Po udanej rejestracji można korzystać z usług, a aplikacja pokaże najbliższe miejsce, gdzie stoi wolny samochód i umożliwi jazdę.

Obecnie w Poznaniu na 1 tys. mieszkańców przypada ponad 600 zarejestrowanych samochodów osobowych. Według analiz ekspertów jeden samochód typu carsharing może zastąpić od 4 do 10 samochodów prywatnych.

Usługa spółki Easyshare jest już kolejną, dzięki której w stolicy Wielkopolski mieszkańcy mogą na minuty wypożyczyć samochód. Na początku października swoją ofertę dla mieszkańców Poznania zaprezentowała także firma Traficar. 

Źródło: PAP, niezalezna.pl

Udostępnij

Tagi
Wczytuję komentarze...

Nasza strona używa cookies czyli po polsku ciasteczek. Korzystając ze strony wyraża Pan/i zgodę na używanie ciasteczek (cookies), zgodnie z aktualnymi ustawieniami Pana/i przeglądarki. Jeśli chce Pan/i, może Pan/i zmienić ustawienia w swojej przeglądarce tak aby nie pobierała ona ciasteczek.


Strefa Wolnego Słowa: niezalezna.pl | gazetapolska.pl | panstwo.net | vod.gazetapolska.pl | naszeblogi.pl | gpcodziennie.pl