Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

​Polska atrakcyjna dla sieci handlowych

W Polsce jest już ponad 480 centrów handlowych i wciąż przybywa nowych.

Brith-Marie Warn/SXC
Brith-Marie Warn/SXC
W Polsce jest już ponad 480 centrów handlowych i wciąż przybywa nowych. Ale już nie tak szybko jak w poprzednich latach – wynika z raportu firmy doradczej Colliers International.

W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2016 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 30 tys. mkw. powierzchni centrów handlowych. W budowie natomiast znajduje się ponad 600 tys. mkw., z tego do końca roku ma zostać ukończonych blisko 60 proc. inwestycji. Oznacza to spadek rocznej podaży powierzchni handlowej o blisko połowę w stosunku do roku 2015 – wynika z raportu firmy doradczej Colliers International.

W pierwszym kwartale tego roku ukończony został jeden znaczący projekt handlowy – Galeria Glogovia (ok. 21 tys. mkw.). Zakończono również jeden z etapów (3,5 tys. mkw.) rozbudowy istniejącego Atrium Promenada w Warszawie. Z kolei największym budowanym obecnie obiektem handlowym jest Posnania (ok. 100 tys. mkw.). Inne znaczące centra handlowe znajdujące się w budowie to: Wroclavia (64 tys. mkw.), Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.).

Obserwujemy zdecydowany powrót do gry największych aglomeracji, gdzie znajduje się 75 proc. powierzchni będącej obecnie w budowie. Jednak nie słabnie też zainteresowanie deweloperów najmniejszymi rynkami, czyli miastami o populacji poniżej 100 tys. mieszkańców – mówi Dominika Jędrak, dyrektor Działu Doradztwa i Badań Rynku w Colliers International.

Na rynku coraz częściej pojawiają się propozycje obiektów wielofunkcyjnych, oferujących powierzchnie handlowe i usługowe w budynkach mieszkalnych, w kompleksach biurowych czy jako element hubów komunikacyjnych. – Trend ten widać najbardziej w głównych miastach, gdzie nowe projekty o mniejszej skali elementu handlowego powstają na terenach poprzemysłowych, wykorzystując historyczny kontekst miejsca do kreacji atrakcyjnej przestrzeni zakupów i rozrywki – wymienia Anna Bartoszewicz-Wnuk, dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa w firmie doradczej JLL.

Według danych firmy JLL na początku 2016 r. całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13 mln mkw. Były to głównie centra handlowe – 9,3 mln mkw. oraz parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,5 mln mkw. – Już dziś plasujemy się na poziomie średniej europejskiej pod względem nasycenia powierzchnią centrów handlowych. Niemniej jednak wciąż powstają nowe projekty. Zarówno deweloperzy, inwestorzy, jak i sieci handlowe dostrzegają potencjał do dalszego rozwoju w Polsce – powiedział Radosław Knap, dyrektor generalny Polskiej Rady Centrów Handlowych. 

Chociaż w porównaniu z poprzednimi latami obecnie buduje się znacznie mniej wielkopowierzchniowych obiektów handlowych, to nadal Polska jest atrakcyjnym kierunkiem rozwoju dla międzynarodowych sieci handlowych. Z pewnością nie cieszy to właścicieli lokalnych małych sklepów, którzy nie są w stanie konkurować z wielkimi galeriami handlowymi. Pozytywnym zjawiskiem jest to, że w galeriach pojawia się coraz więcej sklepów polskich sieci handlowych, zarówno odzieżowych, jak i spożywczych.

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie

Andrzej Ratajczyk