Poznaliśmy wyniki badania diagnostycznego, które Centralna Komisja Egzaminacyjna przeprowadziła na próbie 2 985 uczniów z tych samych 100 oddziałów w liceach i technikach na terenie kraju. Wiadomo już, z czym radzą sobie maturzyści, a co jeszcze sprawia im problem. Gorsza wiadomość to ta, że poziom nauczania w liceach oraz technikach systematycznie obniża się.
Wnioski Centralnej Komisji Egzaminacyjnej raczej nie będą laurką dla resortu minister edukacji Barbary Nowackiej.
Uczniowie 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2024 r.: w porównaniu do uczniów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2022 r., osiągnęli niższe wyniki z języka polskiego i matematyki (różnice są istotne statystycznie)
– napisano we wnioskach z badań.
Wyniki z języka angielskiego miały z kolei nie różnić się istotnie w porównaniu z wynikami sprzed dwóch lat.
CKE w swoim raporcie zauważyło również, że w porównaniu do uczniów 4-letniego liceum ogólnokształcącego, którzy przystąpili do diagnozy w grudniu 2023 r., tegoroczni maturzyści osiągnęli "niższe wyniki z języka polskiego (różnice są istotne statystycznie); nieróżniące się istotnie statystycznie wyniki z matematyki" oraz "wyższe wyniki z języka angielskiego (różnice są istotne statystycznie)".
Również uczniowie 5-letnich techników, którzy wzięli udział w badaniu w grudniu 2024, osiągnęli zdecydowanie gorsze wyniki z języka polskiego, a znacznie lepsze z języka angielskiego. Poziom znajomości matematyki u uczniów techników był podobny, porównując poziom wyłaniający się z badań w 2023 i 2024 roku.
Smutny wniosek, jaki płynie z diagnozy CKE to ten, że maturzyści - szczególnie uczniowie techników - słabiej radzą sobie "z zadaniami sprawdzającymi umiejętności złożone, wymagające wykonania kilku kroków prowadzących do poprawnego rozwiązania, lub zadaniami wymagającymi stworzenia krótszego lub dłuższego tekstu, poprawnego pod względem kompozycyjnym i językowym". W przypadku matematyki uczniowie nie mają problemów jedynie w przypadku zastosowania znanego im wzoru lub wykorzystania znanego im algorytmu.
Spore trudności przysporzyły uczniom zadania otwarte wymagające zaplanowania strategii rozwiązania (szczególnie zadania z zakresu planimetrii oraz stereometrii) oraz modelowania matematycznego (zadanie optymalizacyjne). Nieumiejętność przeprowadzania przez uczniów analizy i syntezy treści zadania, a także brak sprawności rachunkowej to główne przeszkody w rozwiązaniu zadań otwartych
– odnotowała Centralna Komisja Egzaminacyjna.
Bolesnym i dobitnym jest również stwierdzenie diagnostów, że "zarówno w matematyce, jak i w języku polskim słabą stroną jest także umiejętność formułowania wniosków".
Nadal poważnym problemem dla przyszłych maturzystów – zarówno w języku polskim, jak i angielskim – jest używanie języka w zgodzie z właściwą normą językową, z zachowaniem zasad ortografii oraz – w przypadku języka polskiego – interpunkcji
– napisano w raporcie.
Podobnie jak w poprzednich latach, prawdziwym koszmarem dla uczniów szkół średnich okazuje się tworzenie notatki syntetyzującej. Nadto trudności nastręcza im rozpoznawanie związku problematyki utworu z programem epoki literackiej, konieczność podania przykładów z utworów literackich wspierających wyjaśnienie danego zagadnienia czy przetwarzanie i porównywanie informacji zawartych we fragmentach różnych utworów. Pietą achillesową jest również " tworzenie wypowiedzi argumentacyjnej (wypracowania) w zakresie kompetencji literackich i kulturowych oraz różnorodności oraz poprawności środków językowych".
Diagnozowani maturzyści przy okazji egzaminu z matematyki najczęściej polegli na zadaniach dotyczących geometrii lub wymagających przeprowadzenia kilkuetapowego rozumowania. Również zadania z kontekstem praktycznym okazały się być dla nich trudne lub bardzo trudne.
Najmniej problemów maturzyści zgłaszają przy egzaminie z języka angielskiego. Raport CKE wskazuje, że dość trudne dla przyszłych maturzystów jest znajdowanie w wypowiedzi pisemnej lub ustnej określonych informacji i przetwarzanie wypowiedzi w zadaniu otwartym. Kuleje też u nich znajomość środków językowych.