II edycja Festiwalu Rymkiewiczowskiego odbędzie się w Warszawie, w dniach 23-31 października. To wydarzenia literackie i artystyczne, a także otwarte dla publiczności warsztaty filozoficzne, które w zeszłym roku zdobyły szeroką publiczność.
Twórczość Jarosława Marka Rymkiewicza będzie punktem wyjścia do refleksji nad obecnymi w niej wątkami, fundamentalnymi dla zrozumienia współczesności. Poezję Rymkiewicza wziął na warsztat Adam Strug, wraz z dwójką młodych muzyków Filipem Wiką i Adamem Bemem. Teatr Klasyki Polskiej zaprezentuje sztukę „Porwanie Europy”. Nie zabraknie również bezpośredniego odniesienia do najważniejszego dla Rymkiewicza poety - Adama Mickiewicza, aktorzy TKP przedstawią jego "Księgi narodu i pielgrzymstwa polskiego".
Organizatorzy tak piszą o tegorocznym temacie przewodnim „Światy podziemne”: Rymkiewicz nasłuchiwał głosów z podziemi, więcej – odpowiadał na nie. Namawiał nas wszystkich do rozmów z wielkimi nieżyjącymi i z przeszłością. Był też pisarzem tematów trudnych, przez lata wypieranych: pisał o Powstaniu Warszawskim, wywózkach z Umschlagplatzu i o wieszaniu.
Świat podziemny to miejsce, w którym ma szansę przetrwać wspólnota. To, co nie może być na wierzchu, znajduje schronienie pod spodem. „Nasz naród jak lawa, Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa, Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi; Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi”. Państwo, kiedy nie może istnieć w jawnej, zewnętrznej formie, musi zejść do podziemia. Do podziemia niekiedy schodzi również literatura.
Świat podziemny to także dom duszy. Wiedzie przez niego droga bohatera, który – żeby wiedzieć więcej, żeby zrozumieć, żeby stać się sobą – musi wyruszyć w wędrówkę, zejść do głębin, zmierzyć się z ciemnością. Wszyscy czasem tam schodzimy, żeby odnaleźć nasze sny i nasze lęki, inną stronę nas samych.
Organizatorzy zapraszają do wspólnej wędrówki do światów podziemnych, do ślepego ogrodu, po którym przewodnikiem będzie ślepy poeta.
Organizatorem Festiwalu Rymkiewiczowskiego jest Fundacja Evviva L’arte. Festiwal nie jest finansowany przez instytucje państwowe (nie otrzymał wnioskowanego wsparcia), nie ma również sponsorów prywatnych, powstaje dzięki zaangażowaniu artystów, intelektualistów oraz instytucji partnerskich. Wstęp na większość wydarzeń jest bezpłatny.