Umowa na projekt wykonawczy zwężenia Alei Jerozolimskich został podpisany przez Zarząd Dróg Miejskich. Zwężenie dotyczy dwukilometrowego odcinka od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle'a i dalej do wjazdu na wiadukt mostu Poniatowskiego.
To, w jaki sposób będą wyglądały nowe Aleje Jerozolimskie, pokaże projekt wykonawczy, którego sporządzanie już się rozpoczęło. Jak przekazał stołeczny ratusz, ZDM podpisał umowę z katowicką firmą Meritum Projekt. Proponowany nowy wygląd stołecznej arterii będzie znany za... 30 miesięcy.
"Opracowanie nowego wyglądu głównej arterii stolicy i jej przebudowa to ważny element nowego centrum Warszawy. Chcemy, aby po zakończeniu inwestycji kolejowej Aleje Jerozolimskie zmieniły się wreszcie w przyjazną, wygodną i piękną przestrzeń publiczną, by przeskoczyły z PRL-u w XXI wiek"
– powiedział Trzaskowski.
Meritum Projekt ma 30 miesięcy na sporządzenie projektu. Wcześniej, bo już po 16 miesiącach wykonawca przedstawi dokumentację dla części objętej pracami PKP PLK – od ul. Poznańskiej do ronda de Gaulle'a.
Projekt nowej przestrzeni na tym dwukilometrowym odcinku powstanie w ścisłej koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego metodą odkrywkową oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat.
I zostanie wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej przez kolejarzy, którzy wprowadzą zakładane zmiany – zamiast odtwarzać obecny wygląd Alei. Termin realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od harmonogramu prac kolejowych w centrum stolicy. – Te, według zapewnień kolejarzy, mają ruszyć w 2024 roku – zaznaczył ratusz.
Przy okazji remontu kolejowej linii średnicowej, stołeczny ratusz chce przebudować Aleje Jerozolimskie. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy będą mogli korzystać tylko z jednego pasa ruchu w każdą stronę, drugi będzie buspasem. Więcej miejsca zyskają za to rowerzyści, dla których zostanie wytyczona ścieżka o szerokości 3 metrów z każdej strony arterii.
Pomiędzy jezdnią, a ścieżką zasadzony ma być szpaler drzew. Będą też znacznie szersze chodniki z wyznaczonymi miejscami dla ogródków restauracyjnych.
Zmiany dotkną również parkujących. Po przebudowie w zatoce postojowej będzie można parkować tylko równolegle, co znacząco zmniejszy liczbę miejsc parkingowych.
Prace powinny zakończyć się w 2027 lub 2028 roku. Zamiast ronda Dmowskiego i rodna de Gaulle'a powstaną zwyczajne skrzyżowania. W obu lokalizacjach pojawią się naziemne przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną również na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości Centrum Bankowo-Finansowego i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.