Opozycja próbuje znaleźć argumenty, które zakwestionują kontynuację budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, a tymczasem była wiceprzewodnicząca PO, Hanna Gronkiewicz-Waltz, stwierdziła na Twitterze, że "nigdzie na świecie nie buduje się już dużych lotnisk, bo to się nie opłaca". Internauci podali szybko garść przykładów, że jednak sprawy wyglądają nieco inaczej.
Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest solą w oku zmierzającej po władzę opozycji, która na każdym kroku podkreśla, że inwestycja powinna być zatrzymana. Wśród argumentów wymienia się domniemaną nierentowność inwestycji i "megalomanię".
Spora część komentatorów oraz polityków Zjednoczonej Prawicy wskazuje, że projekt jest prawdziwym oknem na świat i inwestycją na miarę państwa dążącego do mocnej pozycji w Europie. Szczególnie szerokie perspektywy wiąże się z lotniczym ruchem cargo.
- Obecnie, większość tego typu transportu na potrzeby Polski, naszej gospodarki jest obsługiwane przez lotniska głównie niemieckie. To powoduje, że w Niemczech towary z Polski i do Polski przekraczają unijną opłatę celną, więc te pieniądze płyną do niemieckiego, a nie polskiego budżetu. W perspektywie 30 lat, przesunięcie obsługi tych towarów do Polski to będzie 200 mld złotych więcej w budżecie Polski z tytułu cła i VAT. To jest ten główny dla Polski zysk z CPK
A co z lotniskiem w Pekinie? Jest nowe i wkrótce ma być największym lotniskiem na świecie.https://t.co/8SXWFBrS8W
— Michał Michalewicz (@MiMichalewicz) November 3, 2023
od roku 2010 otwarto na całym świecie 250 portów lotniczych w tym np. w 2018 roku port w Istambule (ponad 60mln pasażerów rocznie w 2022) czy w Pekinie (drugi port równolegle do zapchanego starego) w 2019 o pojemności 70mln pasażerów.
— Maciej Bukowski (@mbukows) November 3, 2023
O lotniskach w Chinach @kot_b0t juz wspomnial. Ja jeszcze wspomne o Jewar Airport (Noida International Airport),ktore odciazy Delhi Airport. Docelowo 120mln pasazerow. OK,inna populacja,ale jak widac duze lotniska sie buduje https://t.co/DQX0pXwJKy
— Wojtek Szymczyk (@wojtek_china) November 3, 2023
Pani HGW nie bawi się w jakieś argumenty i po prostu kłamie xD
— Radosław Ditrich (@AwDitrich) November 3, 2023
Przykładów nie trzeba szukać daleko: w 2018 roku otwarto Istanbul Airport (ponad 60mln pasażerów). W 2019 roku wielkie lotnisko pod Pekinem skończyli tworzyć Chińczycy. https://t.co/Hzi6LBkEjm pic.twitter.com/UOCO4kItKi
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany.