„Nasza matka Europa” - taki tytuł nadano propagandowej francuskiej pocztówce wielkanocnej z 1942 roku. Patrząc na grafikę trudno nie odnieść wrażenia, że założenia francusko-niemieckiej propagandy nabierają dziś zupełnie nowego znaczenia...
Pocztówka została wydana na Wielkanoc 1942 roku. Na znaczku pocztowym widnieje marszałek Philippe Pétain szef rządu Vichy, kolaborujący z III Rzeszą Adolfa Hitlera.
Od sierpnia 1940 r. Niemcy zainwestowały we Francji wkład w wysokości 400 milionów franków na poparcie „nazistowskiego wysiłku wojennego” (była to równowartość ponad połowy dochodu narodowego). Następnie w maju 1941 roku kwota ta została obniżona do 300 milionów franków, a 11 listopada 1942 r. Znów podniesiona do 500 milionów franków.
W zasadzie po 1940 roku to właśnie Niemcy stały się głównym partnerem gospodarczym Francji. Lokalne przedsiębiorstwa miały za zadanie produkować i sprzedawać towary w celu zaspokojenia rozkazów III Rzeszy. Niemiecki „wysiłek wojenny” doprowadził nawet do powstania Obowiązkowej Służby Pracy (STO) w 1942 roku.
Ta swoista „legalizacja” Francji przez Niemcy została wykorzystana przez propagandystów i ukazywana jako ścisła współpraca w ramach tzw. nowej Europy, której głównym motorem napędowym miałby być nazistowskie Niemcy pod wodzą Hitlera. Hasłem propagandy tamtych czasów było: „Wielka Francja w zjednoczonej Europie”.
Widoczna, jako ilustracja tekstu pocztówka z 1942 roku była właśnie częścią tej polityki propagandowej skierowanej do Francuzów.
Na znaczku pocztowym widnieje szef rządu Vichy, w czasie II wojny światowej kolaborującego z III Rzeszą. Marszałek Pétaina, któremu 10 lipca 1940 zebrany w Tuluzie parlament francuski przekazał pełnię władzy po klęsce i kapitulacji Francji, podczas wojny prowadził politykę kolaboracji z okupantem. Po inwazji aliantów w Normandii zgłosił w sierpniu 1944 wysłannikowi generała Charles’a de Gaulle’a gotowość przekazania władzy. Został przez Niemców internowany, wywieziony do Niemiec i osadzony w zamku Sigmaringen w Badenii-Wirtembergii.