Według danych z regularnych analizach Mastercard SpendingPulse, w dniach od 1 listopada do 24 grudnia bieżącego roku polscy konsumenci planują zwiększyć wydatki w restauracjach o imponujące 21,6% w porównaniu z analogicznym okresem w 2022 r.
Podobne tendencje, obserwowane są również na innych rynkach, gdzie wydatki w sektorze gastronomicznym mają wzrosnąć, choć w Polsce prognozuje się największy wzrost.
W obliczu ostrożnego optymizmu europejskich konsumentów, wielu z nich świadomych wzrostu kosztów w okresie świątecznym, balansuje między wyższą inflacją, zwiększonymi ratami kredytów hipotecznych a niepewnym otoczeniem gospodarczym.
Jak się okazuje dla sprzedawców detalicznych i branży hotelarsko-gastronomicznej pozytywnym sygnałem jest to, że konsumenci wciąż wykazują chęć wydawania środków, szczególnie na prezenty dla swoich bliskich oraz na wyjścia do restauracji.
Analiza trendów zakupowych wskazuje, że konsumenci skłonni są inwestować w doświadczenia i wspólne chwile spędzane z rodziną czy przyjaciółmi, a także preferują lokalne gastronomiczne atrakcje. W obliczu trudniejszej sytuacji gospodarczej, zakupy odzieży ustępują miejsca wyjątkowym przeżyciom i prezentom, co może wpłynąć na kształt i dynamikę handlu detalicznego w nadchodzącym okresie przedświątecznym.
Konsumenci będą szukać okazji, aby zaoszczędzić na zakupach, ale nie zrezygnują z rozrywki.