Olbrzymie architektoniczne bryły rzeźb tworzonych przez wybitnego artystę prof. Xawerego Dunikowskiego (1875–1964) utrwaliły jego wizerunek jako twórcy realizującego głównie zamówienia urzędowe. Jednak Dunikowski zajmował się również rzeźbiarskim symbolicznym portretem, a także realizacjami sakralnymi.
Po II wojnie światowej – podczas której pięć lat spędził uwięziony w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz – Dunikowski zaprojektował na zlecenie władz PRL takie monumentalne rzeźby, jak: pomnik Czynu Powstańczego na Górze św. Anny (1955), pomnik Wyzwolenia Ziemi Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie (1954) czy pomnik Żołnierzy 1 Armii Wojska Polskiego w Warszawie (1963). Oprócz tych propagandowych monumentów postać Dunikowskiego zapamiętana została także jako autora „głów wawelskich”, uzupełniających zabytkowy strop Sali Poselskiej Zamku na Wawelu (1925 –1927).
Przed wojną, a nawet przed I wojną światową, Dunikowski zajmował się jednak przede wszystkim rzeźbiarskim portretem symbolicznym, a także realizacjami sakralnymi. Już w 1906 r. dla kościoła w niewielkiej miejscowości Mazowsze (woj. kujawsko-pomorskie, pow. toruński) artysta wykonał drewnianą, polichromowaną płaskorzeźbę ołtarzową „Zwiastowanie”. Stylistyczne cechy tej niewielkiej, ograniczonej ołtarzową skrzynią rzeźby wskazują, że młody wtedy twórca znał, cenił i w pewien kreatywny sposób wykorzystywał wielowiekowy dorobek sakralnej rzeźby europejskiej. Drobna figurka skromnej Maryi, nosząca ślady średniowiecznej stylizacji, wydaje się nieświadoma jeszcze Bożego rozkazu, ale w skupieniu słucha słów niebieskiego posłańca. Kompozycja jest prosta, jasna i przeczuwa się już w niej przyszły styl rzeźb Dunikowskiego. Zwraca też uwagę oryginalna polichromia, kolorystycznie współgrająca z rzeźbiarskimi formami. Obecnie dzieło to przechowywane jest w warszawskiej Królikarni-Muzeum im. Xawerego Dunikowskiego, a jej wersja ceramiczna zdobi cmentarz we wsi Niemirów koło Mielnika (woj. podlaskie).
Znacznie większym zamierzeniem artystycznym była wielopostaciowa grupa rzeźb tworząca portal kościoła oo. Jezuitów w Krakowie.