Czy w perspektywie kilku miesięcy rządzący zakomunikują, że w sprawie realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego natrafiono na „obiektywne trudności” przez co należy „na nowo usiąść na spokojnie i się nad nimi zastanowić”? To - jak przewiduje Maciej Wilk – może być konsekwencja podjętej właśnie decyzji. „Najważniejszej decyzji w historii CPK” – jak komunikuje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Jak poinformowali w poniedziałek przedstawiciele CPK i PPL, zgodnie z porozumieniem CPK zachowa minimum 51 proc. udziałów w kapitale zakładowym spółki CPK. Lotnisko, zaś PPL obejmie do 49 proc. udziałów. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, przekazał, że spółka Polskie Porty Lotnicze zaangażuje w budowę centralnego lotniska CPK w Baranowie 9 mld zł.
Na przygotowanej przez KPRM grafice możemy przeczytać, że to najważniejsza decyzja w historii CPK”. „Która czyni cały projekt NIEWYKONALNYM” - uzupełnia Maciej Wilk.
Jak wskazuje na początku wpisu prezes Stowarzyszenia Tak dla CPK, „PPL nie posiada zdolności do pozyskania takich funduszy”.
„W 2023 zysk EBITDA PPL wyniósł 555 mln zł, co przekłada się na zdolność kredytową przedsiębiorstwa w branży lotniskowej na poziomie w porywach 3,3 mld zł” - informuje.
Tłumaczy, że „jedyną ścieżką, aby PPL mógł wystąpić w roli inwestora branżowego w CPK to dofinansowanie PPL przez Skarb Państwu - a zatem jest to nic innego jak przesypywanie pieniędzy podatnika z jednej kieszeni do drugiej i zwiększenie bezpośrednich wydatków budżetu państwa na projekt CPK”.
To - jak dodaje - „rodzi ryzyko zaskarżenia takiej decyzji przez dowolny podmiot do Komisji Europejskiej oraz otwarcia postępowania wyjaśniającego w sprawie potencjalnej pomocy publicznej”. Słowem - może to wstrzymać realizację projektu na ok. dwa lata.
„Tak oto ze względu na - w najlepszym przypadku - DYLETANCTWO nasz kraj traci swoje szanse rozwojowe, a projekty mogące realnie Polskę zmienić natrafiają po pewnym czasie na "obiektywne trudności" i trzeba na nowo "usiąść na spokojnie i się nad nimi zastanowić"
- konkluduje Wilk.
Najważniejsa decyzji w historii CPK... która czyni cały projekt NIEWYKONALNYM‼️
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱 (@MacVVilk) December 26, 2024
✈️Polskie Porty Lotnicze, operator Lotniska Chopina, ma zainwestować 9 mld zł w CPK jako inwestor branżowy
✈️PPL NIE POSIADA ZDOLNOŚCI DO POZYSKANIA TAKICH FUNDUSZY
✈️W 2023 zysk EBITDA PPL wyniósł… pic.twitter.com/WnlgIattjO