Kanadyjska Sieć Badawczą Mediów Cyfrowych opublikowała raport, z którego wynika, że influencerzy oskarżani o działanie na zlecenie Rosji wykorzystują media społecznościowe do szerzenia treści kierowanych przeciwko instytucjom, politykom i znanym osobistościom w Kanadzie.
Canadian Digital Media Research Network (CDMRN) podkreśla, że Rosja znajduje influencerów otwarcie niechętnych Zachodowi i sprzyjającym Rosji i wspiera ich finansowo.
W raporcie opisano działania influencerów z Tenet Media, amerykańskiej platformy mediowej założonej przez Kanadyjczyków. Miała ona otrzymać 10 mln dolarów od stacji telewizyjnej Russia Today (RT), kontrolowanej przez Kreml, by wpływać na przebieg wyborów prezydenckich w USA.
Badacze CDMRN przeanalizowali podcasty autorstwa sześciorga influencerów zaangażowanych przez Tenet Media, w tym Kanadyjki Lauren Southern, wyprodukowane od 2020 r. - opisywała agencja The Canadian Press. Kanadyjskie media podawały, że Southern m.in. nagrała w 2018 r. kilka rozmów z rosyjskim historykiem polityki i religii Aleksandrem Duginem, uważanym za jednego z głównych twórców ideologii współczesnego rosyjskiego imperializmu.
Analiza wykazała, że influencerzy mówią o Kanadzie w negatywnym kontekście, wskazując m.in. na legalną w Kanadzie pomoc medyczną w zakończeniu życia, kwestie dotyczące imigracji czy wsparcie dla osób transpłciowych. Przykłady te mają być "ostrzeżeniami" przed polityką rządu Kanady. Influencerzy zajmują się wzbudzaniem wątpliwości wobec instytucji demokratycznych, działań władz w Ottawie oraz - ogólnie - kanadyjskich i zachodnich polityków. Ich celem stali się m.in. premier Kanady Justin Trudeau, Royal Canadian Mounted Police, czyli policja federalna i publiczny nadawca CBC - opisywała The Canadian Press.
We wcześniejszym komunikacie z listopada br. CDMRN informowała, że influencerzy związani z Tenet Media często rozpowszechniali prorosyjskie treści jeszcze przed pełnowymiarową inwazją Rosji na Ukrainę, rozpoczętą w 2022 r., ale po agresji Kremla "liczba tych narracji dramatycznie wzrosła".
Prawdopodobnie influencerzy z Tenet Media zostali zidentyfikowani jako warci zaangażowania i wsparcia ze względu na ich jasne prorosyjskie sympatie
Na początku września br. media ujawniły, że amerykańska Tenet Media ma kanadyjskich właścicieli: skrajnie prawicową influencerkę Lauren Chen i jej męża Liama Donovana. To właśnie tę firmę, choć nie wymienioną w akcie oskarżenia z nazwy, oskarżają amerykańscy prokuratorzy federalni, podkreślając, że celem operacji było wspieranie prorosyjskich narracji. Kanada prowadzi własne postępowanie w tej sprawie.
Na początku listopada br. Chen została wezwana na posiedzenie komisji parlamentarnej zajmującej się działaniami Rosji w Kanadzie, jednak odmówiła składania wyjaśnień w związku z tym, że toczy się wobec niej postępowanie.
CDMRN to sieć zespołów badawczych zarządzanych przez Media Ecosystem Observatory (MEO). Inicjatywa jest wspólnym przedsięwzięciem Uniwersytetu McGill i Uniwersytetu Torontońskiego. W pracy nad raportem uczestniczyły też DisinfoWatch, uniwersytet Carleton, laboratorium PolCommTech z Uniwersytetu Ottawskiego i Network Dynamics Lab z Uniwersytetu McGill.