Portal Niezalezna.pl dotarł do dokumentu, zawierającego propozycje korekt Ministerstwa Edukacji Narodowej do programu nauczania historii w szkołach podstawowych. Poprawki, które MEN rozesłał do konsultacji, są szokujące. Wśród tematów, które proponuje się wykreślić z podstawowych lub dodatkowych treści nauczania, są m.in. Kulturkampf, chrzest Polski, średniowieczne wojny z Niemcami, Żołnierze Niezłomni, zwycięstwo grunwaldzkie, rola Jana Pawła II w obaleniu komunizmu i przykłady bohaterstwa Polaków podczas II wojny światowej. Zamiast o "rzezi wołyńskiej" polskie dzieci mają się uczyć o "konflikcie polsko-ukraińskim", a zamiast o "przykładach bohaterstwa Polaków ratujących Żydów" - o "postawach Polaków wobec Żydów".
Jak się dowiedzieliśmy - dokument pt. "Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej" jest rozsyłana przez urzędników MEN do konsultacji, przedstawione więc poniżej propozycje nie są ostateczne. Faktem jest jednak, że wszystkie korekty i skreślenia są autorstwa resortu edukacji narodowej.
Z podstawowych treści nauczania dla klasy IV proponuje się wykreślić m.in. Zawiszę Czarnego, "zwycięstwo grunwaldzkie", przeora Kordeckiego, hetmana Czarnieckiego oraz "Inkę". Z treści dodatkowych i nieobowiązkowych do wykreślenia przewidziano zaś takie tematy jak "Chrzest Polski. Chrystianizacja i przemiany kulturowe na ziemiach polskich. Misja św. Wojciecha" czy "Wojny z Niemcami. Obrona kraju, wojowie. Obrona Głogowa". Przy temacie "Strajk dzieci we Wrześni" usunięto dalszą część tytułu, czyli "udręki niewoli", a przy "Bitwie Warszawskiej" - "ocalenie Polski przed najazdem bolszewickim"
Co z klasami V-VIII?
Sformułowanie "zasięg ekspansji arabskiej" zastąpiono "narodzinami islamu", wykreślono też "rolę Kościoła w dziedzinie nauki, architektury i sztuki", sprowadzając ją jedynie do "kultury i życia codziennego". Z okresu wczesnopiastowskiego proponuje się usunąć zagadnienie "dokonań Bolesława Krzywoustego" i "konfliktu z Cesarstwem Niemieckim".
Jeśli chodzi o XIV-XV w., sformułowanie "rozwój terytorialny państwa polskiego" zastąpiono "zmianami granic państwa polskiego", zrezygnowano też z opisu związków Polski z Węgrami. Jeśli chodzi o późniejsze wieki, MEN proponuje usunąć z programu takie tematy jak " wkład Polaków w walkę o niepodległość Stanów Zjednoczonych", konfederacja barska, okoliczności utworzenia Legionów Polskich, powstanie Księstwa Warszawskiego, Wiosna Ludów.
Przy temacie XIX-wiecznej germanizacji wykreślono "Kulturkampf", a w punkcie dotyczącym II RP "osiągnięcia gospodarcze" zastąpiono "kryzysami i osiągnięciami", wykreślając przy tym "powstanie Gdyni, magistrali węglowej i Centralnego Okręgu Przemysłowego".
Dochodzimy do II wojny światowej. Tu wśród treści przewidzianych do usunięcia są "przykłady szczególnego bohaterstwa Polaków, np. obrona poczty w Gdańsku, walki o Westerplatte, obrona wieży spadochronowej w Katowicach, bitwy pod Mokrą i Wizną, bitwa nad Bzurą, obrona Warszawy, obrona Grodna, bitwa pod Kockiem, bitwa nad Bzurą". Zamiast o dotychczas będących w podstawie programowej "przykładach bohaterstwa Polaków ratujących Żydów" pisze się zaś o "postawach Polaków wobec Żydów". W podpunkcie dotyczącycm przykładów zbrodni niemieckich i sowieckich wykreślono nawias "(Palmiry, Katyń, kaźń profesorów lwowskich, Zamojszczyzna)". A w miejsce "rzezi wołyńskiej na Kresach Wschodnich" znalazło się określenie "konflikt polsko-ukraiński na Wołyniu i w Małopolsce Wschodniej".
Komunizm w Polsce? Na cenzurowanym znalazł się "opór zbrojny (żołnierze niezłomni)" oraz "rola Jana Pawła II i jego wpływ na przemiany społeczne".
Co do sposobów nauczania, wykreślono passus o "sięganiu po propozycje dydaktyczne, którymi dysponują zarówno fundacje (takie jak np. Ośrodek KARTA, Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”, Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT), jak również Instytut Pamięci Narodowej".