Koszulka "RUDA WRONA ORŁA NIE POKONA" TYLKO U NAS! Zamów już TERAZ!

Agonia świętego Jana Pawła II w rytmie disco w Teatrze Polskim w Poznaniu. Czytaj w "GP"!

Odchodzenie papieża Jana Pawła II było dla milionów ludzi na całym świecie lekcją godności. Ojciec Święty pokazał nam nie tylko, jak żyć, lecz także – jak umierać. Reżyser Jakub Skrzywanek spektaklem „Śmierć Jana Pawła II” urządził sobie pogardliwą zabawę w szarpanie pamięci o Świętym i drwinę z jego cielesności. Wlewki doodbytnicze, zbliżenie na genitalia i malowanie jego ciała po śmierci w rytmie disco – spektakl, będący obrzydliwą hucpą na grobie papieża, półtora roku po premierze wrócił na deski Teatru Polskiego w Poznaniu. O sprawie pisze najnowsza "Gazeta Polska".

"Śmierć Jana Pawłą II"
"Śmierć Jana Pawłą II"
materiały prasowe - https://teatr-polski.pl/

W kontrowersyjnym spektaklu „Śmierć Jana Pawła II” reżyser Jakub Skrzywanek i współscenarzysta Paweł Dobrowolski przedstawiają swoją wersję ostatnich dni życia papieża, wywołując negatywne emocje na wielu frontach. Niestety, ich wizja jest daleka od pokoju i godności końcowych dni Papieża Polaka, jakie pamiętają miliony wiernych. W najnowszym wydaniu "Gazety Polska" Sylwia Krasnodębska dokładnie analizuje grafomańską sztukę.

W spektaklu Skrzywanka i Dobrowolskiego widzowie są zmuszani do oglądania godziny nieznośnego charczenia aktora Michała Kalety, który gra Karola Wojtyłę. 

Krasnodębska zauważa, że spektakl jest pełen absurdalnych scen, takich jak ta, w której siostry zakonne chcą wyjść z papieżem do okna papieskiego w Niedzielę Wielkanocną 27 marca 2005 roku, ale są zatrzymane przez mężczyzn w sutannach. 

Najbardziej kontrowersyjne jest jednak wykorzystanie w spektaklu wiernych, którzy opowiadają o tym, jak przeżywali umieranie papieża. Krasnodębska oskarża twórców o wykorzystanie i ośmieszenie prostych ludzi, którzy stali się obiektem drwiny, a nie zainteresowania artystów.

Czy spektakl ten można traktować tylko jako artystyczny wyraz wizji świata, czy też jest to instrumentalne potraktowanie Ojca Świętego i widzów, które podlega ocenie moralnej? Czy twórcy spektaklu wiedzieli, o kim robią swoje przedstawienie? Przeczytaj tekst Sylwii Krasnodębskiej w najnowszym numerze "Gazety Polska", aby dowiedzieć się więcej na ten temat.

 



Źródło: Gazeta Polska

#św. Jan Paweł II #teatr

Sylwia Krasnodębska