Firma BAE Systems otrzymała zlecenie od Biura ds. Szybkich Możliwości i Technologii Krytycznych (Rapid Capabilities and Critical Technologies Office - RCCTO) Wojsk Lądowych Stanów Zjednoczonych na prototypową integrację systemu hybrydowego napędu elektrycznego (HED) z bojowym wozem piechoty Bradley.
Podpisana umowa jest warta 32 miliony dolarów. Projekt jest częścią wysiłków US Army, mających zwiększyć wydajność pojazdów i moc wytwarzanej przez wóz bojowy energii, aby umożliwić jego wyposażenie w przyszłe technologie i zapewnić większą mobilność na polu walki.
BAE Systems i partnerski zespół firmy QinetiQ wykorzystają istniejący już wóz Bradley jako platformę testową do zainstalowania HED w ramach Programu Rozwoju Systemów Napędowego i Elektrycznego oraz Mobilności Wozów Bojowych. Prace integracyjne zaczną już tego lata.
Instalacja elektrycznego napędu hybrydowego w pojeździe bojowym znacznie zwiększa moc zasilania dostępną na pokładzie i zapewnia znaczny wzrost mobilności, skuteczności w walce oraz zasięgu, co w sumie prowadzi do znacznego wzrostu możliwości operacyjnych
– powiedział Scott Davis, wiceprezes Oddziału Pojazdów Lądowych BAE Systems.
Ponadto systemy HED poprawiają osiągi trakcyjne i zapewniają zarządzanie mobilnością drive-by-wire, co wspiera autonomię pojazdów i zwiększa zasób wytwarzanej energii. Za sprawą niewielkich modyfikacji platformy, technologię HED można zastosować w różnych pojazdach, w tym w Bradleyu, opancerzonym pojeździe AMPV, samobieżnej haubicy M109A7 i wieloprowadnicowych wyrzutniach rodziny Multiple Launch Rocket Systems.
QinetiQ opracowuje elektryczną przekładnię (Modular E-X-Drive®), kluczowy element systemu HED dla gąsienicowych pojazdów bojowych. Moduł QinetiQ Modular E-X-Drive został przetestowany i sprawdzony w ciągu ostatniej dekady w szerokiej gamie pojazdów gąsienicowych o różnej masie własnej. Projekty przeszły obszerne badania laboratoryjne i na pojazdach, w tym uzyskując certyfikaty bezpieczeństwa. BAE Systems i QinetiQ od dawna współpracują przy opracowywaniu technologii HED dla pojazdów.
Prace inżynierskie związane z integracją systemu HED z bwp Bradley będą prowadzone głównie w obiektach BAE Systems w Sterling Heights w Michigan i San Jose w Kalifornii. Finalizacja integracji nastąpi w prototypowni BAE Systems w Sterling Heights.