10 wtop „czystej wody”, czyli rok z nielegalną TVP » Czytaj więcej w GP!

Producenci artykułów spożywczych na fali "antyrasizmu". Popularne produkty zmienią logo

Na fali protestów organizacji Black Lifes Matter dochodzi do licznych zmian w produkcji filmów, bajek, a teraz nawet produktów spożywczych. Cream of Wheat, Aunt Jemima, Uncle Ben’s i Mrs. Butterworths - wszystkie te produkty zmienią logo, ze względu na skojarzenia z rasizmem i niewolnictwem.

logo produktów Uncle Ben's
logo produktów Uncle Ben's
materiały prasowe

Cream of Wheat to kolejna marka, która zapowiedziała sprawdzenie wszystkich swoich produktów. Firma macierzysta, B&G Foods, ogłosiła zmianę opakowania przedstawiającego uśmiechniętego afroamerykańskiego szefa kuchni.

„Rozumiemy, że istnieją obawy dotyczące wizerunku szefa kuchni, i jesteśmy zobowiązani do oceny naszego opakowania i podejmiemy kroki, aby upewnić się, że my i nasze marki nie przyczyniamy się przypadkowo do systemowego rasizmu”

- napisali przedstawiciele firmy w komunikacie prasowym.

Czarnoskóry szef kuchni widniał na opakowaniu od lat 90. - obecnie uważane jest to za rasistowską obelgę. Został zastąpiony w latach 20. XX wieku wizerunkiem chicagowskiego szefa kuchni Franka White'a z USA Today.

Zmniejszyło to jawny rasizm oryginalnego projektu, ale stereotypowe przesłanie pozostało

-  powiedziała CNN Naa Oyo A. Kwate, profesor nadzwyczajna z Africana Studies na Uniwersytecie Rutgers.

„Nadal określacie miejsce czarnych jako służących, czy kucharzy” - stwierdziła i dodała, że czarnoskórych wciąż traktuje się jak "osobistych niewolników w pudełku”. 

Również Mars Inc. zapowiedział, że na fali obecnych protestów na tle rasistowskim, wprowadzi zmiany w marce Uncle Ben’s, na opakowaniach której widnieje wizerunek czarnoskórego mężczyzny.

Jako marka globalna wiemy, że jesteśmy odpowiedzialni za zajęcie stanowiska w walce z uprzedzeniami rasowymi i niesprawiedliwością. Kiedy słuchamy głosów konsumentów, zwłaszcza w społeczności Black, oraz głosów naszych współpracowników na całym świecie, zdajemy sobie sprawę, że teraz jest właściwy czas, aby rozwinąć markę wuja Bena, w tym jej wizualną tożsamość marki, co zrobimy

- napisano w oświadczeniu firmy.

Według „New York Timesa” „biali Południowcy używali kiedyś określenia „wujo” i „ciocia” jako określenia dla starszych Murzynów, ponieważ odmawiali zwracania się do nich „pan” i pani”.

Zmiany czekają również markę śniadaniową Aunt Jemima, należącą do PepsiCo Inc, która na opakowaniu ma wizerunek Murzynki, a jej nazwa (Ciocia Jemima) nawiązuje do czarnych służących z okresu niewolnictwa. 

 

 



Źródło: whio.com, cnn.com, niezalezna.pl,

Beata Mańkowska