- NATO musi skoncentrować się na poprawie mobilność militarnej w całym obszarze odpowiedzialności (AOR) - w szczególności na linii północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy. Projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce, powinny być najwyższym priorytetem - pisze Andrew A. Michta, amerykański politolog ze Scowcroft Center for Strategy and Security przy Atlantic Council.
Wpis Michty jest komentarzem do tekstu opublikowanego na stronach "Kyiv Independent" dotyczącego groźby Rosji w odpowiedzi na propozycję utworzenia "wojskowego Schengen" w Europie.
23 listopada 2023 r. gen. Alexander Sollfrank, szef logistycznego dowództwa NATO, proponował, by kraje-członkowie Paktu Północnoatlantyckiego "usunęły biurokrację utrudniającą przemieszczanie się wojsk w Europie, ponieważ utrudniałaby ona szybką reakcję na wypadek potencjalnego konfliktu z Rosją". Na propozycję Sollfranka odpowiedziała strona rosyjska, wskazując, że jest to "podżeganie do napięć w Europie" i zagrożenie dla bezpieczeństwa Rosji. Zagrożono podjęciem "środków zaradczych".
- NATO musi skoncentrować się na poprawie mobilność militarnej w całym obszarze odpowiedzialności (AOR) - w szczególności na linii północ-południe, wzdłuż wschodniej granicy. Projekty, takie jak Via Baltica, Via Carpathia czy Centralny Port Komunikacyjny (CPK) w Polsce, powinny być najwyższym priorytetem - ocenił Michta.
Whatever the name, @NATO needs to focus on improving military mobility across its AOR—especially North-South along the Eastern frontier. Projects like Via Baltica, Via Carpathia and the Central Communication Hub (CPK) in Poland a should be top priority. https://t.co/KCFDp2cD6j
— Andrew A. Michta (@andrewmichta) November 26, 2023
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha ma być wybudowany port lotniczy. Pierwszy etap lotniska, czyli dwie równoległe drogi startowe i infrastruktura do obsługi 40 mln pasażerów, ma zostać uruchomiony w 2028 r. Plan Generalny CPK zakłada, że następnie port będzie w sposób modułowy rozbudowywany. Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa.
Via Carpatia to międzynarodowy szlak łączący Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km. W skład szlaku Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16 i S19 przebiegające przez teren pięciu województw - podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Via Baltica to międzynarodowy korytarz transportowy (liczony w Polsce od Warszawy do Budziska), obejmujący Polskę i kraje bałtyckie. Docelowo ma on przejąć ruch tranzytowy pomiędzy Europą Zachodnią i krajami bałtyckimi.