Agencja Uzbrojenia (AU) wysłała dziś (10 sierpnia) do PZL Świdnik zaproszenie do negocjacji ws. pozyskania 22 nowych wielozadaniowych śmigłowców AW101. Helikoptery te mają zastąpić w wojskach aeromobilnych konstrukcje poradzieckie Mi8/Mi17. Wcześniej zaś, MON zdecydował się na zakup 32 śmigłowców wielozadaniowych AW149. Pierwsze z tych helikopterów wejdą na służbę do 25. Brygady Kawalerii Powietrznej jeszcze w tym roku.
Informacje na temat planowanych zakupów śmigłowców AW101 pojawiały się w już kilkukrotnie w tym roku. Dzisiaj 10 sierpnia, szef MON-u, Mariusz Błaszczak poinformował o wysłaniu do PZL Świdnik negocjacji ws. pozyskania 22 nowych wielozadaniowych śmigłowców AW101, które miałyby trafić do wojsk aeromobilnych.
Maszyny te zastąpiłyby w 25 Brygadzie Kawalerii Powietrznej wiekowe już konstrukcje Mi-8 oraz Mi-17.
Do innych nowych konstrukcji, które zasilą 25BKPow należą 32 śmigłowce wielozadaniowe AW149. Wartość kontraktu zawartego w roku 2022 wynosi 8,25 mld złotych brutto, a dostawy zostaną zrealizowane w latach 2023-2029.
Byłyby to już kolejne helikoptery AW101 dla Sił Zbrojnych RP. Umowę na cztery ciężkie śmigłowce do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) AW101wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) podpisano w kwietniu 2019 roku.
Pierwszy z AW101 trafił już kilka dni temu do Polski. Maszyna ma w PZL Świdnik rozpocząć cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji.
„Orzeł wylądował!” – pierwszy #AW101 już w Polsce. pic.twitter.com/hX1BlC7bZF
— Agencja Uzbrojenia (@AgencjaUzbr) August 7, 2023
AW101 to śmigłowiec napędzany trzema turbowałowymi silnikami poruszającymi jeden wirnik nośny o średnicy ponad 18 m i czterołopatowe śmigło ogonowe, którego kadłub został wykonany w konstrukcji metalowej z wykorzystaniem elementów kompozytowych. AW 101 o maksymalnej masie całkowitej 15 600 kg może pochwalić się maksymalną prędkością przelotową wynoszącą 277 km/h natomiast długotrwałość lotu to około 6 godzin 50 minut. Załogę stanowi od 2 do 4 wojskowych. Pojemność kabiny pozwala AW101 na przewóz do 38 lekko wyposażonych żołnierzy albo 16 rannych na noszach ale również ładunku o masie 5520 kg.