Młodzi Kanadyjczycy z plemion indiańskich rozpoczęli w latach 70. XX wieku starania o zwrot przedmiotów kultu ich przodków, które były do tej pory w muzeach. W 2006 roku państwa członkowskie ONZ podpisały art. 12 Deklaracji Praw Ludów Tubylczych ONZ, w którym zapewniały, że będą dokładać starań, by umożliwić rdzennym mieszkańcom „dostęp i/lub odzyskanie przedmiotów ceremonialnych i ludzkich szczątków”. Mimo licznych próśb Muzeum Królewskie Kolumbii Brytyjskiej nie kwapiło się z wydaniem artefaktów o które Indianie zabiegali – m.in. chodziło o pal totemowy plemienia Nuxalk. Kilka dni temu totem odbył ponad 1000 kilometrową podróż, by stanąć w miejscowości Bella Coona.
Pal ma 5 metrów wysokości i metr średnicy, a wyrzeźbił go w XIX wieku przodek rodziny Snow, która także starała się o zwrot tej ważnej pamiątki. Pale totemowe to według Indian połączenie „Domu” z ziemią i ludźmi oraz forma przekazywania wiedzy z pokolenia na pokolenie. W 1013 roku pal został przewieziony do Muzeum Królewskiego Kolumbii Brytyjskiej, gdy Indianie Nuxalk, uciekając przed epidemią ospy, opuścili swoją osadę w Talleomy. Pracownicy muzeum długo uważali, że totem został kupiony, jednak kilka lat temu Clyde Tallio, nauczyciel tradycji Nuxalk, wykazał, że przedmioty o tak wysokiej kulturowej wartości nie były przez Indian sprzedawane. Jak donosi pap.pl od jakiegoś czasu należące do rdzennych mieszkańców Kanady artefakty są oddawane także przez muzea poza Kanadą. W grudniu ub.r. szkockie National Museum w Edynburgu zdecydowało o zwrocie pala totemowego Indianom Nisga’a w Kolumbii Brytyjskiej. Jedenastometrowy totem został wyrzeźbiony w połowie XIX w. W 1929 roku totem został zabrany, bez wiedzy i zgody przebywających wówczas na dorocznym polowaniu Indian, przez etnografa Mariusa Barbeau, który potem ukradziony przedmiot sprzedał szkockiemu muzeum – podawała agencja The Canadian Press. We wtorek kanadyjskie media informowały, że Indianie Mi’kmaw w Nowej Szkocji odzyskają znajdujące się w muzeum w australijskim Melbourne m.in. cenne tradycyjne ubiory, które trafiły do muzeum ponad sto lat temu.