Komisja Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, powołana po opublikowaniu w mediach nagrania z rozmowy profesorów o zdawalności egzaminów na medycynie, sformułowała raport ze swych prac. Wystąpiła m.in. o wszczęcie postępowania wyjaśniającego wobec jednego z pracowników.
Sprawa dotyczy dyskusji 1 marca na bydgoskim Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika między dwoma profesorami tej uczelni i jednym z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego na temat zdawalności egzaminów online z anatomii na pierwszym roku kierunku lekarskiego. Jeden z uczestników miał powiedzieć, że "zdawalność jest zdecydowanie za wysoka w formie zdalnej i coś z tym musimy zrobić". Studenci mieli okazję przysłuchiwać się dyskusji, ponieważ po skończonym wykładzie z anatomii nie wyłączono mikrofonu.
W komunikacie z prac podano, że komisja powołana przez rektora zapoznała się z dokumentacją dotyczącą organizacji i przebiegu procesu dydaktycznego na Wydziale Lekarskim, w tym m.in. z Regulaminem Dydaktycznym Wydziału Lekarskiego, sylabusami zajęć, arkuszami ocen zajęć dydaktycznych z ostatnich pięciu lat, arkuszami egzaminacyjnymi z ostatnich trzech lat, a także obciążeniami dydaktycznymi pracowników, tygodniowymi rozkładami zajęć i raportami z przestrzegania reżimu sanitarnego.
Członkowie komisji i współpracujące z nią osoby odbyły szereg bezpośrednich spotkań ze społecznością Wydziału Lekarskiego, w tym z pracownikami Katedry Anatomii Prawidłowej, studentami I roku kierunku lekarskiego (także w formie indywidualnej) i przedstawicielami Samorządu Studentów. Studenci licznie włączyli się w prace komisji, zgłaszając zarówno problemy, jak i propozycje sposobów ich rozwiązywania.
Na ostatnim spotkaniu ekspertów z władzami wydziału, pracownikami Katedry Anatomii Prawidłowej i studentami, wypracowano porozumienie dotyczące rozwiązań dla wszystkich stron.
Komisja stwierdziła, że poziom ostatecznej zdawalności egzaminów z anatomii prawidłowej na tle innych przedmiotów podstawowych na kierunku lekarskim nie jest wyjątkowo niski. Wynosi od 96 proc. (w roku akademickim 2016/2017) do 100 proc. (w roku akademickim 2019/2020). Głębszej analizy wymaga natomiast dysproporcja pomiędzy poziomem ostatecznej zdawalności a zdawalnością w pierwszym terminie.
Komisja wskazała także na kilka dyskusyjnych praktyk w sposobie formułowania pytań egzaminacyjnych i ich zakresie tematycznym. Ponadto w ankietach oceny zajęć oraz w rozmowach ze studentami pojawiły się informacje na temat niewłaściwego traktowania studentów przez jednego z pracowników, co zostanie wyjaśnione. Komisja odniosła się też krytycznie do zbyt wysokiego wymiaru obciążenia dydaktycznego niektórych pracowników Katedry Anatomii Prawidłowej.
W konkluzji komisja zarekomendowała rektorowi szereg działań - m.in. wszczęcie postępowania wyjaśniającego w odniesieniu do jednego z pracowników Katedry Anatomii Prawidłowej; przeprowadzenie, przy udziale Samorządu Studentów, analizy jakościowej przebiegu procesu dydaktycznego z zakresu anatomii, od planowania zajęć w sylabusach po egzaminy końcowe, w celu poprawy jego efektywności; wprowadzenie zmian w obciążeniach dydaktycznych pracowników Katedry.
Komisja postuluje również zmianę na stanowisku przewodniczącego Rady ds. Jakości Kształcenia na Wydziale Lekarskim, pomoc ze strony Uniwersyteckiego Ośrodka Wsparcia i Rozwoju Osobistego dla studentów Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika zgłaszających problemy z samopoczuciem psychicznym, wyznaczenie stałych dyżurów pełnomocników rektora na terenie Collegium Medicum.
W komunikacie wskazano, że zajęcia z anatomii są jednym z najtrudniejszych etapów studiów na kierunkach lekarskich, a pracownicy Katedry Anatomii Prawidłowej prezentują najwyższe kompetencje merytoryczne i ogromne doświadczenie kliniczne.
- podkreślono.