11 czerwca w TV Republika odbyła się debata „Rok Konstytucji Biznesu – wyzwania dla rządu i przedsiębiorców” zorganizowana w ramach akcji „Czas Przedsiębiorców”. W wydarzeniu wziął udział minister Inwestycji i Rozwoju Jerzy Kwieciński, Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski, Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców Adam Abramowicz, a także eksperci i przedstawiciele środowisk biznesu.
Uczestnicy debaty zgodzili się, że chociaż reforma prawa gospodarczego przygotowana przez obecny rząd i wprowadzona w życie poprzez uchwalenie pakietu 5 ustaw, znanych jako Konstytucja dla Biznesu, była ważnym krokiem w kierunku uregulowania zasad prowadzenia biznesu i zagwarantowania praw przedsiębiorcom, to konieczna jest dalsza poprawa otoczenia prawno-instytucjonalnego.
Oceniając funkcjonowanie Konstytucji Biznesu Adam Abramowicz, Rzecznik MŚP wskazał na problem, jakim jest podejście wielu urzędników niższego szczebla w kontaktach z przedsiębiorcami. Jego zdaniem konieczna jest zmiana ich mentalności, bo nawet najlepsze prawo nie będzie skuteczne, jeśli nie będzie właściwie stosowane.
"Zapewniam, że będę ze swoich uprawnień korzystał i walczył w imieniu małych i średnich firm, aby zasady Konstytucji Biznesu były stosowane"
– stwierdził.
Dyskutowano też o wyzwaniach, które stoją przed polską gospodarką w związku m.in. z postępem technologiczym i koniecznością sprostania globalnej konkurencji. - Najważniejszym wyzwaniem dla przedsiębiorczości jest teraz innowacyjność – ocenił minister Jerzy Kwieciński. W
Zastępca Szefa Krajowej Administracji Skarbowej Paweł Cybulski pytany, czy rząd ma w planach weryfikację osób prowadzących działalność gospodarczą, określaną jako „test przedsiebiorcy”, zapewnił, że wszelkie pojawiające się na ten temat pogłoski są „absurdalne i oderwane od rzeczywistości”. Zapewnił o dążeniu do budowania jak najbardziej przyjaznych i partnerskich relacji pomiędzy przedsiębiorcami a administracją podatkową.
Uczestnicy debaty zgodzili się też, że podobne akcje jak „Czas Przedsiębiorców” są dobrym sposobem wymiany opinii pomiędzy środowiskami biznesu a przedstawicielami administracji rządowej. Celem prowadzonego przez Telewizję Republika projektu jest przedstawienie problemów z jakimi borykają się przedsiębiorcy w swojej codziennej działalności i wypracowanie propozycji ich rozwiązania. Szczególnie ważny jest przy tym głos najmniejszych, małych i średnich przedsiębiorstw, które stanowią aż 99,8 proc. wszystkich firm w Polsce, wytwarzają prawie połowę PKB i zatrudniają prawie 70 proc. osób pracujących w sektorze przedsiębiorstw.
"Wychodzimy z założenia, że duże firmy sobie poradzą, zawsze łatwiej było im docierać do decydentów. Dlatego postanowiliśmy oddać głos firmom średnim, małym i najmniejszym. Ich znaczenie dla gospodarki jest więc ogromne, ale ich głos jest często słabo słyszany."
- powiedział wiceprezes zarządu TV Republika Tomasz Sakiewicz.
Debata „Rok Konstytucji Biznesu – wyzwania dla rządu i przedsiębiorców”, była podsumowaniem akcji „Czas Przedsiębiorców”. Oprócz niej w studiu Telewizji Republika przeprowadzone zostały trzy debaty z udziałem ekspertów poświęcone najważniejszym dylematom i wyzwaniom stojącym przez polską gospodarką. Dyskusje dotyczyły obciążeń fiskalnych małych i średnich przedsiębiorstw, integracji europejskiej w kontekście decyzji o wejściu do strefy euro oraz zmianom na rynku pracy mogącym stanowić zagrożenie dla wzrostu gospodarczego.
W ramach akcji uruchomiona została też strona internetowa, przez którą przedsiębiorcy przekazywali swoje opinie i opisywali problemy, które stanowią największe bariery w ich działalności.
Partnerami akcji „Czas Przedsiębiorców” są: RAFAKO Grupa PBG (Partner Strategiczny), PKN Orlen (Partner Główny) oraz FAKRO i PKO BP.
Telewizja Republika rozpoczęła nadawanie w kwietniu 2013 roku. Celem uruchomienia całodobowej telewizji informacyjno-publicystycznej było wypełnienie luki na polskim rynku medialnym, powstałej w wyniku braku medium telewizyjnego o profilu konserwatywnym i wyrazistym patriotycznym nastawieniu. Od września 2015 roku decyzją KRRiTV profil stacji z wyspecjalizowanego publicystyczno- informacyjnego zmieniony został na uniwersalny. Stacja konsekwentnie rozwija swoją ramówkę o nowe formaty publicystyczne, nowe pasma o charakterze infotainmentowym oraz dedykowane programy specjalne dla partnerów biznesowych. Stacja jest dostępna za pośrednictwem sieci kablowych, cyfrowych platform satelitarnych (Eutelsat Hot Bird 13°E) oraz w internecie.