PKP Intercity sukcesywnie realizuje strategię taborową, w ramach której do 2030 roku wszystkie pojazdy w parku przewoźnika będą nowe lub zmodernizowane.
Przewoźnik 20 grudnia br. podpisał nową umowę z Newag S.A. na zakup 46 lokomotyw elektrycznych. Odbiór wszystkich pojazdów nastąpi nie później niż w terminie 26 miesięcy od dnia zawarcia umowy. Pierwsze lokomotywy wyjadą na tory już w 2024 roku.
Nowe lokomotywy będą dostosowane do prędkości 160 km/h i zostaną wyposażone w system bezpieczeństwa ETCS poziomu drugiego (L2), diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia. Pojazdy zostaną dostarczone przez nowosądecką spółkę Newag. Na realizację projektu PKP Intercity przeznaczyło 1 173 469 200,00 zł brutto. Po realizacji tego kontraktu w parku taborowym przewoźnika znajdzie się łącznie aż 96 nowoczesnych lokomotyw tego producenta, rozwijających prędkość do 160 km/h.
Na powiększenie tego parku taborowego wpłynie również podpisana przez spółki PKP Intercity i Newag w marcu br. umowę o wartości ponad 500 mln zł brutto na zakup 20 lokomotyw elektrycznych Griffin. Pierwszy trzy pojazd z tej umowy zostały odebrane już w grudniu br. Należy w tym miejscu podkreślić, że przewoźnik z wcześniejszego kontraktu dysponuje 30 nowoczesnymi lokomotywami elektrycznych serii EU160 Griffin.
Zakupy lokomotyw realizowane są w ramach dwóch projektów, które częściowo finansowane są z funduszy unijnych. Projekty inwestycyjne „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” są współfinansowane ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna wartość projektów to ponad 2,5 mld zł brutto, a poziom dofinansowania to ponad 1,01 mld zł.
Tegoroczny grudzień przyniósł również rozstrzygniecie przetargu na zakup 63 elektrycznych lokomotyw wielosystemowych z opcją zamówienia kolejnych 32 pojazdów i świadczeniem usług utrzymania. To rekordowe postępowanie może wzmocnić park taborowy o blisko 100 nowoczesnych jednostek. Najkorzystniejszą ofertę złożył nowosądecki producent taboru Newag oferując kwotę za zamówienie podstawowe 2,3 mld zł brutto (3,5 mld zł brutto z prawem opcji). Lokomotywy rozpędzą się do 200 km/h, a pierwsze z nich na torach pojawią się już za dwa lata.
Nowe wielosystemowe lokomotywy będą mogły poruszać się na liniach kolejowych zasilanych różnym napięciem: 3kV DC, 15kV AC, 25kV AC, a prędkość maksymalna pojazdów ma wynieść 200 km/h. Lokomotywy będą posiadały homologację na sześć krajów i docelowo będą mogły poruszać się po Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji i na Węgrzech. Wszystkie lokomotywy będą wyposażone w system ETCS poziomu drugiego. Dodatkowo pojazdy posiadać będą m.in. diagnostykę pokładową, system przeciwpożarowy, system monitoringu, systemy sterowania drzwiami składu wagonowego, system lokalizacji GPS oraz system łączności pokład/ziemia.