Gazeta Polska: Roman Tuska » CZYTAJ TERAZ »

Obrotowy most w Nowakowie usprawni żeglugę

Most obrotowy w Nowakowie, budowany w ramach drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, pozytywnie przeszedł próby obciążeniowe. Próby odbyły się w kwietniu, kiedy to również przeprowadzono z powodzeniem testowy obrót całej konstrukcji. Wykonawcą inwestycji jest polski Budimex.

Foto: Most w Nowakowie
Foto: Most w Nowakowie
Foto: mat.pras.

Ponad 100-metrowy nowy most obrotowy w Nowakowie nad rzeką Elbląg z pewnością usprawni żeglugę, ale również w znaczący sposób wpłynie na poprawę komunikacji kołowej. Oddanie do użytkowania nowego obiektu mostowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową pozwoli na przystąpienie do kolejnego kroku, jakim będzie rozbiórka istniejącej przeprawy, stanowiącej przeszkodę nawigacyjną, a mianowicie mostu pontonowego i dokończenie prac związanych z odbudową brzegu w tym rejonie – mówi Dorota Słabek, naczelnik wydziału oddziaływania inwestycji na środowisko Urzędu Morskiego w Gdyni.

Nowy most to konstrukcja stalowa. Pośrodku na głównej podporze jest specjalne łożysko. Całość waży ponad 650 ton. Jest to najdłuższy (103 m) z trzech mostów obrotowych, zaprojektowanych w ramach budowy drogi wodnej. Obecnie wykonawca prowadzi prace wykończeniowe, do zabezpieczenia antykorozyjnego pozostały styki montażowe oraz regulacja mechanizmu obrotowego.

Łatwiejsza komunikacja z wyspą

– Po wybudowaniu mostu zniknie problem z otwieraniem i zamykaniem przeprawy w niesprzyjających warunkach pogodowych. Bardzo istotnym przedsięwzięciem jest tu również budowa 1,5-km drogi powiatowej, która będzie łączyła się z nowym mostem obrotowym. Nowakowo, na terenie którego realizowany jest drugi etap inwestycji, jako wyspa połączone jest obecnie z lądem stałym mostem pontonowym, który jest w bardzo złym stanie technicznym. Nowy, obrotowy most będzie obracał się wokół pionowej osi obrotu, czyli będzie odwodzony, a nie zwodzony. Ułatwi on znacznie komunikację z Wyspą Nowakowską. Most będzie otwierany dla jednostek komercyjnych na polecenie Kapitanatu, mała przeprawa dla jednostek o wysokości poniżej 5 m odbywać się będzie na bieżąco

– stwierdził Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, inwestor „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”.

Największe wyzwanie za nami

Budowa mostu jest jednym z elementów drugiego etapu „Budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoka Gdańską”. W ramach tego kontraktu na rzece Elbląg przebudowywany jest również tor wodny na odcinku o długości około 10,4 km. Celem jest uzyskanie 60 m szerokości na rzece, a w rejonie miejscowości Nowakowo 40 m (mierzonej w dnie). Brzegi wzdłuż rzeki Elbląg są obudowywane konstrukcją hydrotech-niczną do rzędnej +2,5 m (na odcinkach, na których przebudowywane są wały). Umocnienie brzegów jest realizowane w formie ścianki szczelnej, zwieńczonej żelbetowym oczepem, a tor wodny zabezpieczany jest skarpą podwodną. Ponadto, w celu ułatwienia dostępu do rzeki budowane są 2 przystanie niskie na rzędnej +1,2 m wraz ze slipem do wodowania jednostek.

– Kończymy zagospodarowanie terenu wokół obiektu. Zaawansowanie prac przy obudowie brzegów wynosi 80 proc. W tej chwili mamy wykonane obudowy na samym początku inwestycji, jak i na samym końcu, natomiast jeszcze 20 proc. pośrodku zostało do dokończenia. Pozo-stały nam również do zrealizowania roboty czerpalne na odcinku 3,8 km od początku Zalewu w górę rzeki Elbląg. W tej chwili prace te nie są realizowane z uwagi na zapisy decyzji środowiskowej, ponieważ musimy chronić ryby, które odbywają tarło. Prace te zostaną wznowione we wrześniu. Główne wyzwanie jest już za nami. Było nim zmobilizowanie kadry do wykonania 15 km obudowy brzegów. Poprzednie zadania realizowaliśmy na odcinkach rzędu 1,5 km przez 2 lata, a tutaj przez 2,5 roku mamy do zrealizowania 15 km obudowy brzegu, więc jest to ogromna ilość i bardzo duże wyzwanie dla wielu firm podwykonawczych. Mieliśmy również odcinki, które były realizowane pośrodku istniejącego koryta rzeki Elbląg. W obecnej chwili pracuje na budowie 350 osób. W okresie szczytowym pracowało 30 jednostek pływających

– relacjonuje Grzegorz Małasiewicz, dyrektor kontraktu i kierownik budowy w Budimex SA.

Pogłębianie toru wodnego zmierza ku końcowi

Prace w ramach II etapu rozpoczęły się w kwietniu 2021 roku. Zakończona we wrześniu 2022 roku na Mierzei Wiślanej pierwsza część budowy 23-km drogi wodnej, łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, tak jak i jej etap drugi, to nie koniec całej inwestycji. W ramach trzeciego etapu praktycznie zakończono już pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym na długości 8,2 km. Obecnie w jego ramach trwa wystawianie nowego oznakowania nawigacyjnego.    

 



Źródło: niezalezna.pl

materiał partnera