Organizacja ds. Współpracy w Zakresie Uzbrojenia (OCCAR) w imieniu Agencji Wsparcia i Zamówień Obronnych NATO (NSPA) złożyła w tym tygodniu zamówienie u europejskiego koncernu Airbus na dostawę kolejnego egzemplarza wielozadaniowego samolotu tankowania powietrznego A330MRTT. Tym samym MMF będzie dysponować już dziewięcioma Airbusami A330 MRTT.
Powietrzny tankowiec A330MRTT ma zasilić jednostkę Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF), na którą składają się Belgia, Czechy, Niemcy, Luksemburg, Niderlandy oraz Norwegia. Kraje te utworzyły międzynarodowy oddział, którego główna baza zlokalizowana jest w Eindhoven. Powodem realizacji opcji na zakup dodatkowego samolotu jest chęć podniesienia przez Luksemburg liczby rocznych godzin lotów z obecnych 200 do aż 1200 godzin.
Powietrzne tankowce mają być eksploatowane przez sześciu członków Sojuszu Północnoatlantyckiego, którzy przystąpili do programu Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet (MMF). Do tej pory w ramach tego programu dostarczono dwa samoloty Airbus A330 MRTT
Latająca cysterna, poza paliwem, może ze sobą zabrać do 300 żołnierzy, bądź 45 ton ładunku na ośmiu paletach. Maszyna wykorzystywana jest również do operacji ewakuacji medycznej (MEDEVAC) zabierając ze sobą 40 noszy i mając miejsce dla 20 osób z personelu medycznego. Zasięg samolotu wynosi 14 800 km., a jego prędkość maksymalna to około 880 km/h. Samolot dysponuje dwoma zasobnikami Cobham 905E z przewodami giętkimi jak i centralnym sztywnym przewodem umożliwiającym bezproblemowe tankowanie w powietrzu.