Zamach antydemokratyczny. Ryszard Kalisz i postkomunistyczna hydra » CZYTAJ TERAZ »

Coppola wodzi na pokuszenie

Choć trudno się spodziewać, by „Na pokuszenie” kiedykolwiek dorównało osławionemu „Między słowami” czy niepokojącym „Przekleństwom niewinności”, najnowszy film Coppoli to skrojona w dawnym stylu uczta dla fanów kinowej klasyki. Uczta, do której twórczyni zaprosiła najznakomitsze nazwiska Hollywood – Nicole Kidman, Colina Farrella i błyszczącą najjaśniej bodaj od czasów „Melancholii” Kirsten Dunst.

mat. pras.

Fabularny schemat, w którym nagłe pojawienie się mężczyzny w zdominowanej przez kobiety enklawie zaburza dotychczasowy bieg rzeczy, jest stary jak świat. Mieliśmy z nim do czynienia w uroczym „Lawendowym wzgórzu” Charlesa Dance’a, inspirowanych opowiadaniem Iwaszkiewicza Wajdowskich „Pannach z Wilka” czy wreszcie w „Oszukanym” Dona Siegela z niezapomnianą rolą Clinta Eastwooda, do którego Coppola w najnowszym filmie nawiązuje w sposób bezpośredni. „Na pokuszenie” trudno jednak nazwać remakiem klasycznego już obrazu Siegela z 1971 r. Jest to raczej twórcza reinterpretacja, w której Coppola rozkłada akcenty z kaprysem godnym dziecka, stawiając raczej na analizę psychologiczną bohaterów niż na sensację. Ten ryzykowny zabieg podzielił krytykę, ale ostatecznie przyniósł Coppoli Złotą Palmę za reżyserię – a więc było warto.

Stany Zjednoczone są ogarnięte wojną secesyjną. Martha Farnsworth (Nicole Kidman) prowadzi skromną pensję dla dziewcząt, które w wyniku wojennej zawieruchy nie miały gdzie się podziać, a w opiece nad pensjonariuszkami pomaga jej młoda i piękna Edwina (Kirsten Dunst). Pewnego dnia jedna z uczennic znajduje w lesie rannego żołnierza (Colin Farrell). Okazuje się, że to jankeski kapral John McBurney. Kierująca się wpojonymi przez Marthę chrześcijańskimi wartościami dziewczyna pomaga mężczyźnie dotrzeć do szkolnej posiadłości, gdzie ma się poddać rekonwalescencji. Między kobietami, początkowo przestraszonymi nagłym pojawieniem się żołnierza wrogiej armii, z czasem rozpoczyna się rywalizacja o względy nieznajomego, a uśpiona dotychczas tęsknota za pierwotnym spełnieniem wychodzi na światło dzienne. Szybko się okazuje, że mężczyzna potrafi to wykorzystać, wprowadzając między kobiety niezgodę i zazdrość. Jednak gdy kapral usiłuje przejąć kontrolę nad domem i jego mieszkankami, dochodzi do makabrycznej zemsty kobiet.

Więcej w dzisiejszej "Gazecie Polskiej Codziennie"

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie

#Sofia Coppola #Na pokuszenie #film

Magdalena Jakoniuk