Prace wg projektu zespołu inżynierów pod kierunkiem prof. Andrzeja Pszenickiego rozpoczęły się we wrześniu 1926 r. i trwały 7 lat. Najpierw most nazywano po prostu Czwartym Mostem. W styczniu 1932 r. Rada Miejska uchwaliła, że zyska on miano – Marszałka Józefa Piłsudskiego. Mieszkańcy nazywali go też Żółwiem. Rok później został oddany do użytku. Uroczystość otwarcia poprowadzili wojewoda Mikołaj Kwaśniewski i przewodniczący komitet budowy mostu prezydent Krakowa Władysław Belina-Prażmowski. Obecni byli przedstawiciele rządu, wiceprezydenci Krakowa, członkowie rady miejskiej, dyrektorzy poczty i kolei, rektor UJ, duchowieństwo z ks. metropolitą Adamem Sapiehą na czele. Orkiestra zagrała „Marsz I Brygady”. Prezydent Krakowa podziękował budowniczym i twórcom mostu. Wzniesiono okrzyk na cześć Rzeczypospolitej, prezydenta Mościckiego i marszałka Piłsudskiego.
Aby pokryć koszty budowy za przejazd przez tę przeprawę miasto pobierało opłatę. Most ma 147,5 metra długości i 18,50 metra szerokości. Waży około 1200 ton. Podparty jest na 2 filarach. Ma konstrukcję stalową kratownicową, nitowaną, która została wykonana w Fabryce Maszyn L. Zieleniewskiego. Jezdnię wyłożono brukiem z kostki bazaltowej, a chodniki pokryto asfaltem. Przez most przeprowadzono także torowisko tramwajowe, ale pierwszy tramwaj przejechał po nim dopiero po wojnie.
Most jest jednym z obiektów na trasie Krakowskiego Szlaku Techniki.