Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »
Z OSTATNIEJ CHWILI
Sejmowa komisja śledcza ds. Pegasusa za 30-dniowym aresztem dla Zbigniewa Ziobro. Komisja zakończyła posiedzenia • • •

Takimi samolotami będą latać VIP-y. Umowa z Boeingiem opiewa na około 2 mld zł

Inspektorat Uzbrojenia MON i amerykański koncern Boeing podpisały dziś w Warszawie wartą ok.

Inspektorat Uzbrojenia MON
Inspektorat Uzbrojenia MON
Inspektorat Uzbrojenia MON i amerykański koncern Boeing podpisały dziś w Warszawie wartą ok. 523 mln dolarów (2 mld zł) netto umowę na dostawę trzech samolotów średniej wielkości B737 do przewozu najważniejszych osób w państwie. Obejmuje ona dwie nowe maszyny i jedną używaną.

Starania o pozyskanie samolotów tej wielkości trwały od 1993 roku.

Umowa jest warta ok. 523 mln dolarów netto, czyli po przeliczeniu ok. 2 mld zł, a po doliczeniu podatku - ok. 2,5 mld zł. Przewiduje dostawę trzech samolotów Boeing 737-800 (w wersji z salonką są one oznaczone jako Boeing Business Jet - BBJ2). Jeden z nich - używany - ma trafić do Polski już w listopadzie 2017 roku; będzie to samolot pasażerski, który z czasem zostanie przerobiony na salonkę. Pozostałe dwie nowe maszyny mają być dostarczone jesienią 2020 roku.

Procedurę, która doprowadziła do podpisania umowy, Inspektorat Uzbrojenia uruchomił 10 marca. Zamówienie zostało udzielone z wolnej ręki, negocjacje prowadzono tylko z Boeingiem. Wcześniej IU unieważnił poprzednie postępowanie na samoloty, bo oferty - złożone przez Boeinga i czeską firmę Glomex - były za drogie i zawierały błędy formalne. Złożone oferty miały wartość ok. 3,44 mld zł i ok. 2,66 mld zł.

Decyzję o wyborze trybu zamówienia z wolnej ręki oprotestowały w Krajowej Izbie Odwoławczej trzy firmy pośredniczące na rynku lotniczym. KIO ma wydać wyrok w poniedziałek, ale w czwartek uchyliła zakaz zwarcia umowy, obowiązujący, co do zasady, zanim zostanie rozstrzygnięta sprawa. Nawet negatywne dla MON orzeczenie KIO nie będzie to miało wpływu na ważność umowy, lecz np. na ewentualne dochodzenie odszkodowań przez firmy, które się odwołały.

MON zależało na podpisaniu umowy w piątek, bowiem jest to ostatni dzień, kiedy ministerstwo może wykorzystać 540 mln zł zarezerwowanych w budżecie państwa jeszcze na 2016 roku

Na samoloty dla najważniejszych osób w państwie - małe i średnie - rząd przeznaczył w przyjętej w połowie 2016 roku uchwale łącznie 1,7 mld zł. Ponad 500 mln zostało wydane w 2016 roku na małe samoloty G550, kupione od firmy Gulfstream (umowa była warta 440,5 mln zł netto). Według MON maszyny zostaną dostarczone w czerwcu i lipcu.

Czytaj więcej: Jest umowa na zakup samolotów dla VIP-ów

Po katastrofie smoleńskiej w 2010 r. i rozformowaniu pułku specjalnego odpowiedzialnego za transport VIP-ów w gestii wojska pozostaje transport osób na najwyższych stanowiskach w państwie śmigłowcami. Należą one do 1 Bazy Lotnictwa Transportowego, utworzonej w miejsce 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Transport na większe odległości odbywa się dwoma czarterowanymi od PLL LOT samolotami średniej wielkości Embraer 175; umowa w tej sprawie wygaśnie w 2017 roku. Tam, gdzie niemożliwe jest użycie transportu cywilnego - np. w rejonie działań wojennych - wojsko przewozi oficjalne delegacje swoimi samolotami transportowymi.

 



Źródło: PAP,niezalezna.pl

#samoloty dla VIP-ów #Boeing #VIP

pb