Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Terminal kontenerowy w Świnoujściu zagrożony? "Katastrofa dla polskiej gospodarki"

Znaczenie tej drogi wodnej porównywalne ze znaczeniem Kanału Panamskiego czy Sueskiego, ponieważ pozwalałaby dostarczać towary z Indii, Chin i Turcji. Duże ładunki, które mogłyby zawijać do Gdańska, Szczecina, czy planowanego portu kontenerowego w Świnoujściu zamiast do Niemiec - podkreślił w poranku Telewizji Republika dziennikarz Cezary Gmyz.

Marek Gróbarczyk pokazał puste bocznice kolejowe w porcie w Świnoujściu
Marek Gróbarczyk pokazał puste bocznice kolejowe w porcie w Świnoujściu
Marek Gróbarczyk - x.com

Były minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk zwrócił uwagę na alarmującą sytuację na zachodzie kraju.

- Zablokowanie żeglugi śródlądowej po Odrze poprzez ustanowienie parku narodowego w jej dolnym biegu jest bezpośrednim działaniem na szkodę budowy Terminala Kontenerowego w Świnoujściu - alarmuje.

Europejski system dróg żeglugi śródlądowej, do którego może dołączyć Polska ma możliwości transportowania rzekami i kanałami dużych ładunków. To byłaby wielka szansa na rozwój portu Szczecin-Świnoujście.

Niemcy minimalizują straty

Cezary Gmyz w programie Michała Rachonia w Telewizji Republika ocenił, że włączenie Polski do całego systemu tras śródlądowych oznaczałoby, że droga z Chin na północ Europy skróciłaby się o 1/4. Wspomniał przy tej okazji o wiślanym szlaku i planowanej drodze E-40, która spowodowałaby znacznie ograniczyłaby znaczenie Niemiec z azjatyckiego transportu towarów.

- Znaczenie drogi wodnej E-40 jest porównywalne ze znaczeniem Kanału Panamskiego czy Sueskiego, ponieważ pozwalałaby dostarczać z Indii, Chin i Turcji duże ładunki, które mogłyby zawijać do Gdańska, Szczecina, czy planowanego portu kontenerowego w Świnoujściu - wyjaśnił Gmyz.

Dziennikarz dodał, że taka sytuacja w dłuższej perspektywie oznacza spore straty zarówno dla Niemiec, jak i Holandii. Przypomniał, że Berlin musiał sprzedać w ostatnich latach część portów Chińczykom.

Park narodowy na drodze do rozwoju

Za rządów PiS wykonano inwestycje na odcinku Dolnej Odry, gdzie udrożniono szlaki wodne tak, by mogły tamtędy przepływać największe barki w Europie transportujące towary.

Teraz rząd Donalda Tuska, a dokładnie resort klimatu i środowiska, chce uniemożliwić rozwój poprzez objecie kluczowego odcinka parkiem narodowym.

Dotyczy to właśnie zmodernizowanego odcinka Dolnej Odry, która zostanie wyłączona z możliwości żeglugi. Przekreśla to możliwość przemieszania towarów ze strony Niemiec do portu Szczecin-Świnoujście

– ocenił Marek Gróbarczyk.

Poseł dodał, że wpływa to na budowę Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.

To wszystko zmierza do pogorszenia konkurencyjności Polski w stosunku do niemieckich portów

– podkreślił poseł PiS.

Polityk opublikował również zdjęcia pustych bocznic kolejowych w porcie. - Takiego dramatu z przeładunkami nikt sobie nie wyobrażał. W końcówce roku port zawsze pracował ze zdwojoną mocą. Katastrofa dla portu i polskiej gospodarki. To jest naprawdę patowładza Tuska! - skomentował Gróbarczyk.

 



Źródło: niezalezna.pl, TV Republika

#marek gróbarczyk #media #port w Świnoujściu

st