Mieszkańcy Oslo muszą na jakiś czas odpuścić jazdę autobusami. To za sprawą mrozów, które nawiedziły stolicę Norwegii. Niedawno kupiona flota pojazdów komunikacji miejskiej na niewiele się zdała przy minusowych temperaturach.
- Dzięki takim inwestycjom Oslo jest coraz bliższe stania się pierwszym miastem na świecie z 100% bezemisyjnym transportem publicznym! Co więcej, wszystko wskazuje na to, że cel całkowicie bezemisyjnej komunikacji miejskiej, jaki postawiła przed sobą metropolia, zostanie osiągnięty 5 lat szybciej, niż przewidywano - podało w kwietniu biuro prasowe firmy Solaris, informując o włączeniu do floty autobusowej Oslo 183 autobusów elektrycznych. Norweska stolica kupiła je za około 100 mln euro.
W komunikacie podano zalety pojazdów, takie jak kamery w miejscu klasycznych lusterek, pozwalające na obraz w 360-stopaniach kamery szerokokątne, czy czujniki zmierzchu i deszczu. Wszystko po to, aby "zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy". Tyle że, teraz autobusy stoją w zajezdniach.
- Autobusy elektryczne nie wytrzymują zimna – wycofane z eksploatacji - informuje portal tv2.no. W tekście czytamy, że pojazdy nie poradziły sobie z pogodą, która zawitała do stolicy Norwegii. W sumie odwołanych zostało około 90 połączeń.
- To właśnie mróz powoduje, że zasięg autobusów elektrycznych nie jest tak duży, jak zwykle. W autobusach szybciej kończy się prąd. Teraz rejestrujemy, co dzieje się dzień po dniu, a potem dowiadujemy się, jak robić to lepiej w przyszłości - skomentował w rozmowie z Nab.no kierownik ds. komunikacji w firmie Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.
🇳🇴 Oslo. Komunikacja miejska uległa paraliżowi z powodu 183 nowych autobusów elektrycznych Solaris za 100 mln euro, które nie radzą sobie z lodowatym mrozem. Przewoźnik potwierdza: „Zasięg autobusów elektrycznych drastycznie zmniejsza się w zimne dni.”https://t.co/59vhxJLLZk
— Adam Gwiazda (@delestoile) December 9, 2023
Problemy z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych w zimę nie powinny być zaskoczeniem. Ich niezdatność przy niskich temperaturach potwierdzają liczne badania. W 2019 roku organizacja non-profit Centrum Transportu i Środowiska przygotowała raport, z którego wprost wynika, iż przy temperaturach od - 10 do 0 st. Celsjusza zasięg elektrycznych autobusów zmniejsza się o blisko 38 procent. Tych napędzanych wodorem o ponad 23 procent.