Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Paraliż komunikacji miejskiej w Oslo. Nowiutka flota elektrycznych autobusów pokonana przez mróz

Mieszkańcy Oslo muszą na jakiś czas odpuścić jazdę autobusami. To za sprawą mrozów, które nawiedziły stolicę Norwegii. Niedawno kupiona flota pojazdów komunikacji miejskiej na niewiele się zdała przy minusowych temperaturach.

Mróz wygrał z komunikacją miejską
Mróz wygrał z komunikacją miejską
Annika Rose - pexels.com

- Dzięki takim inwestycjom Oslo jest coraz bliższe stania się pierwszym miastem na świecie z 100% bezemisyjnym transportem publicznym! Co więcej, wszystko wskazuje na to, że cel całkowicie bezemisyjnej komunikacji miejskiej, jaki postawiła przed sobą metropolia, zostanie osiągnięty 5 lat szybciej, niż przewidywano - podało w kwietniu biuro prasowe firmy Solaris, informując o włączeniu do floty autobusowej Oslo 183 autobusów elektrycznych. Norweska stolica kupiła je za około 100 mln euro.

W komunikacie podano zalety pojazdów, takie jak kamery w miejscu klasycznych lusterek, pozwalające na obraz w 360-stopaniach kamery szerokokątne, czy czujniki zmierzchu i deszczu. Wszystko po to, aby "zwiększyć komfort i bezpieczeństwo jazdy". Tyle że, teraz autobusy stoją w zajezdniach.

Nowa flota pokonana przez mróz

- Autobusy elektryczne nie wytrzymują zimna – wycofane z eksploatacji - informuje portal tv2.no. W tekście czytamy, że pojazdy nie poradziły sobie z pogodą, która zawitała do stolicy Norwegii. W sumie odwołanych zostało około 90 połączeń.

- To właśnie mróz powoduje, że zasięg autobusów elektrycznych nie jest tak duży, jak zwykle. W autobusach szybciej kończy się prąd. Teraz rejestrujemy, co dzieje się dzień po dniu, a potem dowiadujemy się, jak robić to lepiej w przyszłości - skomentował w rozmowie z Nab.no kierownik ds. komunikacji w firmie Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.

Elektryki a niskie temperatury

Problemy z wykorzystaniem pojazdów elektrycznych w zimę nie powinny być zaskoczeniem. Ich niezdatność przy niskich temperaturach potwierdzają liczne badania. W 2019 roku organizacja non-profit Centrum Transportu i Środowiska przygotowała raport, z którego wprost wynika, iż przy temperaturach od - 10 do 0 st. Celsjusza zasięg elektrycznych autobusów zmniejsza się o blisko 38 procent. Tych napędzanych wodorem o ponad 23 procent.

 



Źródło: sustainable-bus.com, tv2.no, solarisbus.com, niezalezna.pl

#elektryki #autobus elektryczny #klimat

Mateusz Święcicki