Naczelny rabin Polski 20 października br. wydał oświadczenie, w którym podkreślił, że ubój rytualny jest wyrazem wiary żydów, że "Bóg, który jest miłosierny i litościwy, zezwala tylko na miłosierne i litościwe metody zabijania Jego stworzeń".
Zwrócił uwagę, że Tora zakazuje okrucieństwa wobec zwierząt i nakazuje traktowanie ich z delikatnością i szacunkiem. Wyjaśnił, że judaizm wymaga humanitarnego traktowania zwierząt, a jedną z jego głównych zasad jest potępienie okrucieństwa wobec nich.
W czwartek Komitet ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski wydał oświadczenie, w którym solidaryzuje się ze słowami Michaela Schudricha w sprawie dokonywania uboju rytualnego zgodnie z wielowiekową religijną tradycją żydowską.
Episkopat przypomniał oświadczenie, które wydano w 2013 r.
W przypadku kolizji pomiędzy współczesną wrażliwością na prawa zwierząt do godnego traktowania a prawem do wolności religijnej, trzeba opowiedzieć się za pierwszeństwem prawa do wolności religijnej z racji jego zasadniczego charakteru. Tylko wspólnota religijna może w sposób autonomiczny, bez zewnętrznej presji, podejmować reformę instytucji i zwyczajów, które określają jej tożsamość. Świadomi problemu, który rodzi się ze współczesnej ludzkiej wrażliwości, wyznawcy judaizmu są gotowi podejmować kolejne działania na rzecz zminimalizowania cierpienia zwierząt.
W tej złożonej kwestii należy rozumieć również wrażliwość tych, którzy walczą o prawa zwierząt, co jest wspólną troską nas wszystkich. Ponadto, pozostaje także nadzieja, że dyskusja wokół praw zwierząt ożywi naszą społeczną refleksję nad prawami człowieka, wraz z prawem do życia – i to godnego życia – na wszystkich jego etapach, od poczęcia do naturalnej śmierci oraz uświadomi wszystkim prawdę o dramatycznym cierpieniu dziecka zabijanego w łonie matki.
- napisał wówczas bp Mieczysław Cisło, ówczesny przewodniczący Komitetu ds. Dialogu z Judaizmem Konferencji Episkopatu Polski.