10 września zakończył się kurs instruktorsko-metodyczny związany z budową i eksploatacją wyrzutni ładunków wydłużonych (WŁWD) – podaje 8. Flotylla Obrony Wybrzeża. Za przygotowanie i przebieg szkolenia odpowiadał szef inżynierii 8. FOW, a instruktorami byli specjaliści z Centrum Szkolenia Wojsk Inżynieryjnych i Chemicznych z Wrocławia.
W szkoleniu realizowanym w 8. FOW marynarze doskonalili wiedzę związaną z budową oraz zasadami obsługi wyrzutni ładunków wydłużonych.
Zajęcia zostały podzielone na trzy etapy. Pierwszy polegał na przygotowaniu teoretycznym szkolonych. Uczestników kursu zapoznano z przeznaczeniem, danymi techniczno – eksploatacyjnymi ładunku wydłużonego oraz przepisami bezpieczeństwa obowiązującymi podczas obsługi. W etapie drugim marynarze samodzielnie przygotowywali ładunek do strzelania i montowali wyrzutnię na pokładzie okrętu. W etapie trzecim z pokładu okrętu ORP „Poznań”, już na poligonie morskim w rejonie Zatoki Pomorskiej, wykonane zostały strzelania ćwiczebnym ładunkiem wydłużonym, a bezpośrednio po nim ładunkiem bojowym. Na zakończenie części praktycznej dokonano analizy wykonania zadania.
Okręty transportowo – minowe przeznaczone są m.in. do załadunku lub wyładunku techniki wojskowej na nieprzygotowanym brzegu. Aby zapewnić sobie bezpieczeństwo wykonania takiego zadania, muszą mieć możliwość wykonania przejścia w ewentualnej zaporze minowej postawionej przy brzegu. Wyrzutnia WŁWD jest przeznaczona do wykonywania takich przejść sposobem wybuchowym, za pomocą ładunku wydłużonego dużego ŁWD100/5000 wystrzelonego z pojemnika wyrzutni. Ładunek wydłużony składa się z silnika rakietowego, pięciu ładunków ŁW-1 i urządzenia pobudzającego. Wszystkie elementy połączone są w funkcjonalną całość.