Obowiązkowa dezynfekcja narzędzi, zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez klientów czy specjalny strój u osób wykonujących usługę - to tylko niektóre wytyczne, jakie od 18 maja obowiązywać będą w salonach fryzjerskich czy kosmetycznych. Możemy zadbać o swój wygląd już od przyszłego poniedziałku, ale na nowych zasadach.
Ministerstwo Rozwoju poinformowało, że w salonach fryzjerskich powinna obowiązywać zasada: jeden fryzjer z zestawem czystych narzędzi dla jednego klienta (grzebienie, nożyczki, spinki, szczotki itd.). Dodano, że wymagane jest też zachowanie 1,5 m odległości między stanowiskami pracy i pracownikami.
- Codziennie przed rozpoczęciem pracy zalecamy fryzjerom pomiar temperatury ciała przy pomocy termometru bezdotykowego. W przypadku wystąpienia objawów choroby, należy natychmiast odsunąć pracownika od pracy
- podało ministerstwo w wytycznych.
Jesteś właścicielem lub zarządzasz salonem fryzjerskim? Sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo swoim pracownikom oraz klientom.https://t.co/eN2ZDR0U44 pic.twitter.com/BEQPdiG79E
— Ministerstwo Rozwoju (@MinRozwoju) May 13, 2020
Resort ogłosił, że dla bezpieczeństwa klientów fryzjerzy są zobowiązani do noszenia rękawiczek, maseczek, a nawet gogli i przyłbic przy wykonywaniu usług, a także stosowania odzieży ochronnej lub dedykowanej odzieży roboczej. Wytyczne obligują też do przyjmowania tylko osób zdrowych i nie będących w kwarantannie lub pod nadzorem epidemicznym.
Według resortu rozwoju, napoje można serwować wyłącznie w opakowaniach jednorazowych. Należy również oczyszczać każdą dotykaną powierzchnię kilka razy w ciągu dnia pracy, a zabezpieczania i dezynfekcji urządzeń i mebli zabiegowych dokonywać po każdym kliencie.
Resort zobowiązał klientów do umawiania wizyt przez internet lub telefon.
- Klient w salonie powinien zachować bezpieczną odległość 1,5 m, mijając się z innymi osobami w salonie, nosić jednorazowe maseczki i rękawiczki oraz dokonywać płatności w sposób bezkontaktowy
- poinformowało ministerstwo.
Ministerstwo Rozwoju zwraca uwagę, że w przypadku braku możliwości zapewnienia minimum 1,5 m odległości pomiędzy stanowiskami dla klientów, rekomenduje zainstalowanie ekranów ochronnych (przepierzenia, ścianki) pomiędzy stanowiskami. Resort dodał, że przepierzenia powinny być wykonane z materiału nieprzepuszczającego powietrze, np. plexi skutecznie oddzielającej pracowników. W salonie nie ma możliwości skorzystania z poczekalni.
- Klienci nie mogą tam również używać telefonów komórkowych
- zaznaczono.
W wytycznych znalazła się również zasada, że od zakończenia usługi do przyjęcia kolejnego klienta powinno upłynąć tyle czasu, ile wymagane jest przy zastosowaniu danego środka do dezynfekcji.
Odległość co najmniej 1,5 m między pracownikami lub konieczność instalacji ekranów ochronnych w salonach kosmetycznych zakładają m.in. wytyczne Ministerstw Rozwoju dla branży kosmetycznej, która ma ruszyć w trzecim etapie odmrażania gospodarki 18 maja. Dodatkowe przepierzenia - aby oddzielić personel od klienta – zaleca resort zastosować na stanowiskach manicure. Przepierzenie powinno umożliwić przełożenie dłoni.
Pracujesz w gabinecie kosmetycznym lub jesteś jego właścicielem? Sprawdź, jak zapewnić bezpieczeństwo swoim klientom i pracownikom.https://t.co/xA15ZKRtjc pic.twitter.com/BFyibdBlo5
— Ministerstwo Rozwoju (@MinRozwoju) May 13, 2020
Według wytycznych świadczenie usług w salonach kosmetycznych powinno odbywać się w systemie zmianowym i rotacyjnym. Dopuszczalna jest praca tego samego zespołu przez cały dzień. Przed rozpoczęciem pracy, tuż po przyjściu do gabinetu, pracownicy powinni obowiązkowo umyć ręce wodą z mydłem.
Dla bezpieczeństwa klientów pracownicy mają nosić specjalistyczny strój adekwatny do wykonywanego zabiegu np. fartuch jednorazowy lub tekstylny prany w min. 60 stopniach C, a także nosić maseczkę ochronną i/lub przyłbicę albo gogle.
Pracownicy powinni też obowiązkowo nosić rękawiczki przy wykonywaniu usługi (zmieniane każdorazowo po wykonaniu usługi) - jeśli rodzaj wykonywanego zabiegu na to pozwala.
Z kolei wytyczne dla klientów salonów kosmetycznych przewidują, że na zabiegi powinni przychodzić bez osób towarzyszących. Klienci będą też zobligowani do zasłaniania nosa i ust oraz do noszenia rękawic ochronnych (jeśli jest to możliwe ze względu na rodzaj wykonywanego zabiegu).
Klienci nie będą też mogli używać telefonów komórkowych w trakcie wykonywania usługi. W zależności od rodzaju wykonywanego zabiegu, gabinet powinien zapewnić klientom peniuar jednorazowy lub zastępczo inne rozwiązanie spełniające jego funkcję, bieliznę jednorazową, podkład jednorazowy.
Po zakończeniu zabiegu należy zabezpieczyć urządzenie, które było w jego trakcie używane. Każdorazowo powinno się zdezynfekować jego panel sterowania, a jeżeli urządzenie na to nie pozwala, należy opcjonalne foliować panel.
Ministerstwo Rozwoju zaleca też rezygnację z serwowania ciepłych napojów. Sugerowane jest zapewnienie wody do picia w opakowaniach jednorazowych lub podawane przez personel w kubkach jednorazowych z dystrybutora.