Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Reklama
Polityka

Jaki wpływ na decyzje Polaków mają debaty prezydenckie? Zaskakujący wynik SONDAŻU

Czy debaty prezydenckie mają realny wpływ na decyzje Polaków? W najnowszym badaniu SW Research na zlecenie "Rzeczpospolitej" sprawdzono właśnie tę kwestię. Co ciekawe - zdania są podzielone.

Autor: Anna Zyzek

Reklama

Wczoraj odbyła się kolejna debata prezydencka, którą organizowały trzy konserwatywne stacje - Republika, Telewizja Trwam oraz wPolsce24. Była to jedna debata zupełnie innego formatu niż wszystkie poprzednie. Pierwsza runda polegała na odpowiadaniu na pytania zadane przez ekspertów. 

To już piąta debata

Pytanie z zakresu gospodarki zadał Rafał Brzoska, prezes InPostu. O kwestię ochrony zdrowia zapytał Łukasz Jankowski, prezes Naczelnej Rady Lekarskiej. Trzecim ekspertem był prof. Ryszard Piotrowski, który skierował do kandydatów pytanie o praworządność. Pojawiły się także pytania od widzów. Następnie - kandydaci mogli pytać siebie nawzajem. 

W debacie nie uczestniczyli: kandydat Koalicji Obywatelskiej - Rafał Trzaskowski oraz kandydatka Lewicy - Magdalena Biejat. Kolejny raz. 

Ogólnie - piątkowa debata mediów konserwatywnych była piątą debatą w trakcie trwającej kampanii prezydenckiej. W poniedziałek kandydaci zmierzą się w kolejnej, a za jej organizacją stoją: Telewizja Polska w likwidacji, TVN i Polsat. Republika zapowiedziała, że będzie transmitować wydarzenie. 

Wpływ debat na wybory

"Czy przebieg debat prezydenckich ma wpływ na to, na kogo pani/pan odda głos w wyborach prezydenckich?" - takie pytanie zadano w ramach najnowszego badania pracowni SW Research, przeprowadzonym na zlecenie "Rzeczpospolitej". 

I co ciekawe - 39 proc. ankietowanych uważa, że debaty mają faktyczny wpływ na to, na kogo oddadzą głos. Podobnie, bo 40,9 proc. wskazuje, że debaty nie mają w tej kwestii żadnego znaczenia. Jedna piąta badanych - 20,1 proc. ankietowanych odpowiedziało, że debat nie ogląda.

Debaty wyborcze mają nieco większe znaczenie dla kobiet (39,7 pro.) niż dla mężczyzn (38,2 proc.).

Najsilniej wpływają one na decyzje wyborcze osób młodszych, będących w wieku do 24 lat (63,1%), posiadających wykształcenie podstawowe lub gimnazjalne (52,8%), osiągających dochody netto do 3000 zł miesięcznie (39,1%) oraz mieszkańców miast liczących od 100 do 199 tysięcy mieszkańców (48%).

 

Sondaż został przeprowadzony na grupie 800 internautów powyżej 18. roku życia w dniach 6-7 maja 2025 r. 
SONDA
Wczytuję sondę...

Autor: Anna Zyzek

Źródło: niezalezna.pl, Rzeczpospolita
Reklama