Wsparcie dla mediów Strefy Wolnego Słowa jest niezmiernie ważne! Razem ratujmy niezależne media! Wspieram TERAZ »

Matura 2022 - język polski. Z jakimi tematami musieli zmagać się uczniowie? Już wiemy!

Dla ok. 290 tys. tegorocznych absolwentów liceów ogólnokształcących, techników i szkół branżowych II stopnia obowiązkowym pisemnym egzaminem z języka polskiego na poziomie podstawowym w środę po godzinie 9.00 rozpoczęły się matury. Już oficjalnie wiadomo, na jakie tematy abiturienci musieli napisać rozprawkę.

pixabay

Chęć przystąpienia do matury z języka polskiego – tak jak w latach ubiegłych – zadeklarowało też ok. 5480 absolwentów z wcześniejszych lat.

Wśród tegorocznych maturzystów są osoby, które zdecydowały się przystąpić do matury po raz pierwszy w życiu, a także takie, które zdecydowały się przystąpić do egzaminu bądź egzaminów niezdanych w ubiegłych latach lub przystąpić do egzaminu z nowego przedmiotu. Są też osoby, które chcą przystąpić do zdanego wcześniej egzaminu, aby poprawić jego wynik. Jak podała Centralna Komisja Egzaminacyjna, najstarszy tegoroczny maturzysta urodził się w 1951 r., do egzaminu maturalnego przystępuje w wieku 71 lat.

Chęć przystąpienia do polskich egzaminów maturalnych zadeklarowało także 41 abiturientów, obywateli Ukrainy, którzy przybyli do Polski po 24 lutego br., po ataku Rosji na ten kraj.

"Jest spokojnie. Nie mamy żadnych sygnałów o nieprawidłowościach" – powiedział przed egzaminem dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik.

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z dwóch części. Maturzyści muszą rozwiązać test i napisać tekst własny. Mają wybór: mogą napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów lub przeprowadzić analizę tekstu poetyckiego.

Są przecieki

Jak donoszą media, na hasło matura, wśród najczęściej wyszukiwanych we środę rano pojawiały się zapytania o dwie lektury: "Dziady" i "Pan Tadeusz". W ostatnich godzinach przed egzaminem niezwykłym zainteresowaniem cieszyło się poszukiwanie informacji o motywie dworku szlacheckiego, motywie przemiany oraz odpowiedzi na pytanie: czym jest świerzop, "czy cierpienie umożliwia osiągnięcie konkretnego celu", "czy cierpienie uszlachetnia".

Już oficjalnie wiadomo, że pierwszy z tematów rozprawki brzmiał:

"Czym dla człowieka może być tradycja? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu >Pana Tadeusza<, całego utworu Adama Mickiewicza oraz do wybranego tekstu kultury"

. W arkuszu egzaminacyjnym zacytowano fragment z początku XII księgi "Pana Tadeusza" z opisem uczty.

Drugi z tematów rozprawki brzmiał:

"Kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia? Rozważ problem i uzasadnij swoje zdanie, odwołując się do fragmentu >Nocy i dni< Marii Dąbrowskiej oraz do wybranych tekstów kultury".

W arkuszu zacytowano fragment mówiący o początkach małżeństwa Barbary i Bogumiła, o ich wspólnym życiu i pracy w majątku Krępa.

W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. W tym roku trzeba było zinterpretować wiersz Józefa Barana "Najkrótsza definicja życia".

Rozwiązujący test na poziomie podstawowym musieli także rozwiązać zadania dotyczące zamieszczonych w arkuszu egzaminacyjnym fragmentów tekstów: Krzysztofa A. Wieczorka "Serce czy rozum? Emocje w argumentacji i perswazji" i Grzegorza Jakowicza "Życie na poczytaniu. Rozmowy o literaturze i reszcie świata".

Plotki o "Panu Tadeuszu" potwierdziły się więc częściowo. Hasło "tradycja" pojawiało się w wyszukiwarce Google o wiele rzadziej, ale zauważalny jest wzrost wyszukiwania tego hasła po godz. 7.20. Utwór Marii Dąbrowskiej przed rozpoczęciem egzaminu był poza sferą zainteresowania internautów, podobnie przyjaźń w literaturze.


Czym dla człowieka jest tradycja lub kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia – takie do wyboru były, według maturzystów, tematy rozprawki na egzaminie z języka polskiego na poziomie podstawowym. Tematy te odnosiły się do fragmentów " Pana Tadeusza" i "Nocy i dni".

Maturzyści mogli też zinterpretować wiersz "Najkrótsza definicja człowieka" Józefa Barana.

Tematy te podali maturzyści z XVIII Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Zamoyskiego w Warszawie po wyjściu z egzaminu.

Egzamin pisemny z polskiego na poziomie podstawowym składa się z dwóch części. Maturzyści musieli rozwiązać test i napisać tekst własny. Mieli wybór: napisać rozprawkę na jeden z dwóch podanych tematów lub przeprowadzić analizę tekstu poetyckiego.

W temacie rozprawki jest podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta musi przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je, odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) oraz innych, wybranych przez siebie tekstów kultury (np. tekstu literackiego, obrazu, filmu).

Według maturzystów z Zamoyskiego jeden z tematów rozprawki w tym roku brzmiał: "Czy dla człowieka jest tradycja". Punktem wyjścia do rozważań był fragment "Pana Tadeusza" Adama Mickiewicza. Drugi temat brzmiał: "Kiedy relacja z drugim człowiekiem staje się źródłem szczęścia". Punktem wyjścia do rozprawki był fragment "Nocy i dni" Marii Dąbrowskiej.

W przypadku analizy tekstu poetyckiego nie ma podanego problemu, który maturzysta powinien poruszyć w swoim tekście, jest tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją. Według maturzystów w tym roku należało zinterpretować wiersz "Najkrótsza definicja człowieka" Józefa Barana.

Arkusz egzaminacyjny z języka polskiego na poziomie podstawowym pisany w środę przez maturzystów Centralna Komisja Egzaminacyjna ma ujawnić po południu na swojej stronie internetowej. 

 



Źródło: niezalezna.pl, PAP, onet.pl, radiozet.pl

#Polska

Magdalena Żuraw