Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polska

Na stanowisku nie utrzymała się nawet roku! Tajemnicza dymisja prezes PKP Cargo

Rada nadzorcza PKP Cargo odwołała Agnieszkę Wasilewską-Semail z funkcji prezesa spółki, choć od objęcia przez nią stanowiska nie minął nawet rok. Przyczyn dymisji oficjalnie nie podano. Zmiana następuje w momencie, gdy przewoźnik wciąż zmaga się ze skutkami restrukturyzacji, masowych zwolnień i głębokiego kryzysu, o którym Niezalezna.pl informowała wielokrotnie.

PKP Cargo poinformowało w poniedziałek, że z dniem 22 grudnia Agnieszka Wasilewska-Semail przestaje pełnić funkcję prezesa. Rada nadzorcza nie ujawniła powodów tej decyzji, co tylko podsyca spekulacje wokół kulis nagłej zmiany na szczycie jednej z kluczowych spółek kolejowych w Polsce.

Obserwuj nas w Google News. Kliknij w link i zaznacz gwiazdkę

Jednocześnie rada delegowała ze swojego składu Monikę Starecką do czasowego pełnienia obowiązków prezesa – maksymalnie do 22 marca 2026 r. Oznacza to, że spółka wchodzi w kolejny okres zarządzania tymczasowego, mimo trwającego procesu restrukturyzacji i ogromnych wyzwań operacyjnych.

Wasilewska-Semail objęła stanowisko 20 stycznia 2025 r., po wygraniu konkursu miesiąc wcześniej. Jej kadencja zakończyła się jednak wyjątkowo szybko – nawet jak na realia spółki pogrążonej w kryzysie. Przypomnijmy: w lipcu 2024 r. sąd otworzył postępowanie restrukturyzacyjne PKP Cargo, a w tym samym czasie zapadły decyzje o zwolnieniach grupowych. W ich wyniku pracę straciło 3665 osób, a zatrudnienie spadło do ok. 10 tys. pracowników.

Jak wielokrotnie opisywała Niezalezna.pl, problemy PKP Cargo nie skończyły się jednak na pierwszej fali redukcji etatów. Na początku czerwca 2025 r. spółka poinformowała o planach kolejnych zwolnień grupowych – do 1041 osób w 2025 r. i nawet 1388 w 2026 r. To dane, które budzą ogromne niepokoje wśród załogi i związków zawodowych.

Choć w trzecim kwartale 2025 r. spółka wykazała 7,5 mln zł zysku netto oraz 36,1 mln zł zysku operacyjnego, obraz całościowy pozostaje daleki od stabilności. W ciągu dziewięciu miesięcy 2025 r. PKP Cargo przeznaczyło na inwestycje 304,2 mln zł – aż o 42,9 proc. mniej niż rok wcześniej. Ograniczenia dotyczyły m.in. modernizacji taboru i zakupów aktywów trwałych.

PKP Cargo pozostaje spółką notowaną na GPW, z dominującym udziałem PKP SA (33,01 proc.). Tym bardziej zaskakuje nagła i niewyjaśniona dymisja prezesa w kluczowym momencie dla przyszłości firmy. Czy to efekt narastających problemów, presji właścicielskiej, czy decyzji zapadłych poza oficjalnym komunikatem? Tego spółka na razie nie wyjaśnia.

 

Źródło: niezalezna.pl, PAP

Wesprzyj niezależne media

W czasach ataków na wolność słowa i niezależność dziennikarską, Twoje wsparcie jest kluczowe. Pomóż nam zachować niezależność i kontynuować rzetelne informowanie.

* Pola wymagane