Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Nielegalne miliardowe dotacje amerykańskie dla Boeinga

Z ostatnio opublikowanego przez WTO (Światową Organizację Handlu) orzeczenia wynika, że łącznie dotacje amerykańskiego stanu Waszyngton – uznane za nielegalne - na rzecz Boeinga sięgnęły łączn

Jetstar Airways (jetstar.com)
Jetstar Airways (jetstar.com)
Z ostatnio opublikowanego przez WTO (Światową Organizację Handlu) orzeczenia wynika, że łącznie dotacje amerykańskiego stanu Waszyngton – uznane za nielegalne - na rzecz Boeinga sięgnęły łącznej kwoty 26 mld dol.

Opublikowany dzisiaj przez WTO raport potwierdza, że USA zignorowały międzynarodowe zasady handlu, pozwalając na przyznanie nielegalnych dotacji Boeingowi, których celem były prace nad samolotem 777X. WTO uznała, że wielomiliardowe dotacje przyznane Boeingowi przez stan Waszyngton obejmowały „zabronione” dotacje, które należą do „szczególnej kategorii (…) które Członkowie uznali za stwarzające takie zakłócenia w handlu, że są niedopuszczalne”, ponieważ zostały „zaprojektowane konkretnie po to, by wpłynąć na wyniki handlowe”.

To dopiero drugi przypadek w ponad 20-letniej historii WTO, w którym uznano kraj za udzielający zabronionej formy dotacji uzależnionych od zastosowania dóbr pochodzenia krajowego.

- Po ogłoszeniu dzisiejszego historycznego orzeczenia zabronione dotacje muszą zostać natychmiast wycofane, co oznacza, że Boeing musi zrezygnować z tych ogromnych subsydiów podatkowych

– skomentował Tom Enders, dyrektor generalny Airbus Group.

Orzeczenie to stanowi uzupełnienie wcześniejszego orzeczenia WTO w 2012 r, według którego rządy federalne, stanowe i lokalne w USA udzielają ogromnych, sprzecznych z zasadami WTO dotacji Boeingowi. Ich wartość wynosi obecnie 26 mld dol. dotacji w czystej postaci, których Boeing nie zamierza spłacić. - Wcześniejsze orzeczenia WTO potwierdziły już, że B787 był najbardziej dotowanym samolotem w dziejach lotnictwa – powiedział Fabrice Brégier, prezes i dyrektor generalny Airbusa. - Szacujemy, że szkody ponoszone przez Airbus oraz europejską branżę lotniczą i kosmiczną w regionie wynoszą jak dotąd 50 mld USD – i dotyczy to tylko samolotu 777X – dodał Brégier.

Według WTO USA muszą w ciągu 90 dni położyć kres zabronionemu systemowi udzielania subwencji w stanie Waszyngton.  

 



Źródło: niezalezna.pl

#WTO #nielegalne dotacje #Boeing

MP