Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Raport społeczny odzwierciedla zaangażowanie w CSR

Firma wdrażająca standardy społecznej odpowiedzialności, z czasem gdy przekuwa już plany w realizację, zaczyna w cyklicznych raportach prezentować i oceniać swoje osiągnięcia.

Fotolia
Fotolia
Firma wdrażająca standardy społecznej odpowiedzialności, z czasem gdy przekuwa już plany w realizację, zaczyna w cyklicznych raportach prezentować i oceniać swoje osiągnięcia.

Raport społeczny CSR przedstawia całokształt procesów zarządzania organizacją i ich społeczny oraz środowiskowy skutek. W początkach raportowania społecznego stanowił odrębną od raportów finansowych całość. Obecnie dominuje tendencja, by tworzyć raporty zintegrowane, które łącznie podają informacje ekonomiczne, społeczne, środowiskowe i etyczne na temat organizacji i wyników jej działalności.

Firmy doświadczone w praktykowaniu CSR coraz częściej tworzą raporty społeczne w cyklu rocznym bądź dwuletnim na podstawie globalnych wytycznych, takich jak GRI czy AA1000. Podnosi to wiarygodność takich sprawozdań w oczach odbiorców, zwiększa przejrzystość publikacji, wpływa na budowanie pozytywnego wizerunku organizacji w oczach różnych grup jej interesariuszy.

Raportują wielcy

Jak dotąd raportowanie pozafinansowe praktykują w Polsce przede wszystkim duże firmy. Dlaczego? Bo są one bardziej zdeterminowane, by zarządzić, zorganizować i przeprowadzić cały proces przygotowania raportu, który bywa kosztowny (w tym celu korzystają z pomocy wyspecjalizowanych firm doradczych) i skomplikowany (nie jest proste zebrać informacje o społecznym i środowiskowym zaangażowaniu firmy i znaleźć właściwe miary, by wiarygodnie je przedstawić w publikacji).

To, że duże zasobne firmy wiodą prym w raportowaniu społecznym, nie oznacza, iż sektor MŚP, administracja publiczna czy organizacje pozarządowe znajdują się poza możliwością stworzenia takiego sprawozdania. W Polsce są już dostępne raporty CSR organizacji innych niż korporacje, np. raport społeczny Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które jest stowarzyszeniem.

Krąg uczestników konkursu Raporty Społeczne dowodzi, że w Polsce raportowanie danych pozafinansowych jest wciąż praktyką rzadko spotykaną, zwłaszcza w porównaniu z krajami Europy Zachodniej. O czym to świadczy? CSR w Polsce dopiero raczkuje. Nie sposób sobie wyobrazić firmy, która zamierza stworzyć raport społeczny bez zgody i poparcia zarządu. Doświadczenia dowodzą, że bez wsparcia zarządu, a także silnej pozycji, jaką w firmie ma osoba odpowiedzialna za przygotowanie raportu, nie uda się go z sukcesem przygotować.

Wymóg prawny

Brak zainteresowania CSR i raportowaniem społecznym może wkrótce ulec zmianie. Nowa dyrektywa unijna o ujawnianiu informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności, która wejdzie w życie 6 grudnia 2016 r., nałoży na firmy obowiązek raportowania, m.in. kwestii środowiskowych, społecznych, związanych z zatrudnieniem i prawami człowieka.

Obecnie w Polsce raportuje ok. 80 firm (dane za raportyspoleczne.pl). Szacuje się, że wprowadzenie nowej dyrektywy spowoduje powstanie obowiązku dla ok. 300–450 następnych podmiotów. Jeśli podejmą one wyzwanie, to praktyka raportowania społecznego wzrośnie nad Wisłą skokowo o ok. 500 proc.

Decyzja dotycząca wydania raportu powinna być poprzedzona opracowaniem strategii CSR firmy. Taki dokument kapitalnie ułatwia wybór priorytetów w obszarze odpowiedzialności społecznej, którymi firma zamierza się kierować i które następnie będą mogły być ocenione i zaraportowane. Nie ma co ukrywać, że bardzo ważna jest tu decyzja budżetowa – od tego, ile firma jest gotowa przeznaczyć na przyswajanie sobie zasad CSR, a potem na ocenę praktyki i przygotowanie raportu, zależy jakość jej zaangażowania.


STANDARDY RAPORTOWANIA CSR

GRI (Global Reporting Initiative) – to inicjatywa amerykańskich instytucji pozarządowych zmierzająca do upowszechnienia w skali międzynarodowej jednolitych standardów raportowania, które firmy dobrowolnie wykorzystują w sprawozdawczości ekonomicznej, środowiskowej i socjalnej. Szkic wytycznych GRI dotyczących raportowania opublikowano po raz pierwszy w marcu 1999 r. Od tego czasu wytyczne te są systematycznie wdrażane i poprawiane. Wiele polskich firm, pragnąc, by ich raporty społeczne były przejrzyste i wiarygodne, stosuje się do wytycznych GRI. Wytyczne GRI wymagają, by raporty firm w zakresie ekonomii, ekologii i zaangażowania społecznego były przygotowywane z uwzględnieniem takich zasad jak: przejrzystość, jawność, uczestnictwo interesariuszy, sprawdzalność, kompleksowość, istotność, dokładność, neutralność, porównywalność, jasność i regularność.

AA1000 – to jeden ze standardów CSR. Został wypracowany w 1999 r. przez Brytyjczyków z Instytutu na rzecz Społecznej i Etycznej Odpowiedzialności (Institute of Social and Ethical AccountAbility). Włącza on sprawy etyczne i społeczne do strategii zarządzania przedsiębiorstw, przez co osiągane mają być takie efekty jak: poprawa wyników finansowych, zatrudnianie kompetentnych pracowników, wzmocnienie współpracy z interesariuszami, praktykowanie dialogu w celu budowania zaufania do organizacji i dobrej współpracy oraz eliminowanie konfliktów itd. Norma AA1000 nie podlega certyfikacji, lecz postuluje proces ciągłego doskonalenia i rozwoju organizacji. Wymaga, by audyty i sprawozdania były kompleksowe, rzeczowe, regularne, ogólnie dostępne i możliwe do porównań.

Pobierz dodatek specjalny: Polski biznes odpowiedzialny​

Mecenasi Edukacji Społecznej

 



Źródło: Gazeta Polska Codziennie

#Raporty Społeczne #MŚP #CSR

Artur Zabielski