Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak długą drogę musi przejść produkt, zanim z fabryki dotrze do konsumenta. Jednym z etapów tej podróży jest konfekcjonowanie, dzięki któremu towary są w pełni gotowe do dystrybucji, a zarazem wizualnie atrakcyjne dla kupujących. Na czym dokładnie polega ten proces i kto za niego odpowiada?
Konfekcjonowanie produktów to ich pakowanie bądź przepakowywanie bez zmieniania ich cech fizycznych. Wbrew pozorom proces ten obejmuje znacznie więcej czynności niż samo umieszczenie artykułów w kartonach czy zabezpieczenie ich na potrzeby transportu. Choć możesz tego nie zauważać, z konfekcjonowaniem towarów masz do czynienia na co dzień. Jego efektem mogą być na przykład dodatkowe etykiety czy naklejki na produktach, które widzisz w sklepach, czy też gratisy dołączane do przesyłek z zakupami online.
Konfekcjoner to osoba, która zajmuje się procesem konfekcjonowania produktów w oparciu o określone wytyczne. Zależą one przede wszystkim od specyfiki danych artykułów. Poza czynnościami polegającymi na pakowaniu, przepakowywaniu i oznaczaniu towarów, do zadań konfekcjonera może należeć także utrzymywanie kontaktu z przedstawicielami firm kurierskich.
Praca konfekcjonera często ma charakter zmianowy, a w dużych magazynach odbywa się w zespołach. Do jej wykonywania niezbędne są kompetencje komunikacyjne i organizacyjne, a także umiejętność obsługi maszyn wykorzystywanych przy pakowaniu towarów.
Jak już wspomnieliśmy, konfekcjonowanie produktów nie polega wyłącznie na ich pakowaniu do pudeł. Proces ten ma sprawić, że towary będą odpowiednio zabezpieczone, opatrzone niezbędnymi informacjami i wizualnie atrakcyjne dla konsumentów. Na osiągnięcie takich efektów pozwalają następujące czynności:
Pamiętaj, że żadna z powyższych czynności nie może zmienić właściwości fizycznych produktu. Konfekcjonowanie dotyczy wyłącznie modyfikacji opakowania towaru i jego zewnętrznych cech informacyjnych.
Konfekcjonowanie towaru ma niebagatelny wpływ na pozytywny wizerunek sklepu internetowego oraz lojalność jego klientów. Bezpieczne i estetyczne pakowanie produktów, a także opatrywanie ich niezbędnymi informacjami zwiększają poziom satysfakcji kupujących i prawdopodobieństwo ich powrotu.
Wprowadzenie konfekcjonowania w sklepie internetowym to prosty sposób na budowę przewagi konkurencyjnej i optymalizację budżetu. Sprawia, że nie musisz obawiać się strat powstających na przykład wskutek uszkodzenia przesyłki w transporcie. Wniosek nasuwa się sam: jeśli chcesz należycie zadbać o tak zwaną ostatnią milę swoich produktów, musisz je konfekcjonować.
Każdy sklep internetowy będzie ponosił nieco inne wydatki w związku z konfekcjonowaniem towaru. Zależą one bowiem od wielu czynników, a zwłaszcza od zakresu czynności wchodzących w skład tego procesu. Im bardziej spersonalizowana będzie kompletacja zamówień, tym większy budżet pochłonie. Na ostateczne koszty konfekcjonowania wpływ mają również:
Wydatki związane z wymienionymi wyżej aspektami sprawiają, że właściciele sklepów internetowych często poszukują sposobów na zoptymalizowanie budżetu. Decydują się wówczas na skorzystanie z usługi konfekcjonowania, świadczonej przez profesjonalną firmę logistyczną.
Usługa konfekcjonowania przeznaczona jest przede wszystkim dla sprzedawców, którzy chcą zoptymalizować swój budżet i czas pracy. Wsparcie firmy zewnętrznej uwalnia bowiem ich zasoby i pozwala im skupić się na innych obszarach działalności. Na taki krok powinni zdecydować się również przedsiębiorcy, którym zależy na zwiększeniu swoich możliwości wysyłkowych i podniesieniu jakości obsługi.
Usługa konfekcjonowania, świadczona przez wykwalifikowanego operatora logistycznego, jest zazwyczaj elementem większego pakietu – na przykład fulfillmentu. Oprócz co-packingu obejmuje on także magazynowanie towarów, kontrolowanie ich ilości i jakości, transportowanie czy dystrybucję. Powierzając proces konfekcjonowania zewnętrznej firmie, zyskujesz więc następujące korzyści:
To oczywiście tylko kilka przykładów zalet usługi konfekcjonowania. Jej zakres oraz związane z nią korzyści będą zależały od oferty konkretnej firmy logistycznej. Aby dowiedzieć się, na jakie dokładnie udogodnienia możesz liczyć, skontaktuj się z doświadczonym operatorem (np. M.B.B. Logistics) i opowiedz mu o swojej sytuacji biznesowej!