Ważna jest dbałość o kwalifikacje zawodowe i dobrostan pracowników – mówiła prezes PZU Życie Aleksandra Agatowska podczas debaty w Polskim Domu w Davos. Tematem rozmowy było pozyskiwanie przez firmy talentów w obecnych czasach.
Podczas tegorocznego Światowego Forum Ekonomicznego kolejny raz polską gospodarkę i kulturę promował Dom Polski, organizowany pod auspicjami Prezydenta RP Andrzeja Dudy. Pierwszego dnia jego działalności miała w nim miejsce debata z udziałem Aleksandry Agatowskiej, prezes PZU Życie. Celem debaty pt. „Jakie są najlepsze strategie pozyskiwania talentów w nowej erze społecznej, demograficznej i kulturowej” była m.in. wymiana doświadczeń mających na celu wspieranie procesów kadrowych w trudnych czasach geopolitycznego kryzysu. Wśród prelegentek znalazły się również Ana Birchall z Nuclearelectrica, Vera Futorjanski z Veritas Ventures, i dr Silvia Console Battilana z Auctionomics.
„Każda firma de facto składa się z pracowników”. Te słowa Aleksandry Agatowskiej wypowiedziane w komentarzu dla Polskiej Agencji Prasowej, można uznać za motto całej debaty. Prezes przybliżyła jej uczestnikom rozwiązania, dzięki którym Grupie PZU udało się utrzymać zróżnicowaną wiekowo kadrę i pozyskać nowych pracowników, mimo wyzwań okresu pandemii, kryzysu energetycznego i wojny w Ukrainie.
W Grupie PZU kobiety zajmują ponad 60 proc. stanowisk, w tym ponad 55 proc. menedżerskich. Blisko 70 proc. naszych pracowników jest rodzicami. Pracują u nas w zespołach osoby należące co najmniej do czterech różnych pokoleń. W praktyce więc stworzyliśmy zróżnicowane i włączające środowisko pracy. Ale nie poprzez faworyzowanie wybranych grup, lecz poprzez zachęcanie każdego pracownika do korzystania z równych szans rozwoju, jakie mają wszyscy. To jest właściwa droga, a nie specjalne traktowanie kobiet
– mówiła Aleksandra Agatowska.
Po wybuchu pandemii znaleźliśmy się w hybrydowej rzeczywistości. Grupa PZU wypracowała wiele programów szkoleniowych, edukacyjnych i motywacyjnych, dostępnych dla pracowników wszystkich szczebli, z których chętnie korzystają tysiące osób. Poza ofertą podobną do tej w innych firmach, mamy ciekawe autorskie programy i wydarzenia, takie jak FutureOn, #TyTworzyszPzyszłość czy Klik na rozwój, które pozwalają naszym pracownikom poznać najnowsze trendy, technologie, spotkać się ze znanymi ekspertami z różnych dziedzin, także spoza naszego biznesu, równie z zagranicy. To dla nich wielka dawka inspiracji
– dodała.
Z doświadczeń PZU wynika, że sposobem na aktywizację i zwiększenie zadowolenia pracowników jest z jednej strony oferta kierowana bezpośrednio do nich, jak np. ubezpieczenia na życie, opieka medyczna i inne benefity, a z drugiej działania prospołeczne firmy.
Pracownicy są dumni i mają większą świadomość sensu pracy, widząc, jak w toku różnych kampanii popularyzujemy prewencję zdrowotną i finansową, inspirujemy Polaków do zmiany życia na zdrowsze, lepsze i radzimy im, jak to skutecznie zrobić
– wyjaśniła prezes PZU Życie.