Black Friday będzie trwał przez cały weekend pod hasłem „Black Weekend”, a tym samym... zwiększy bezpieczeństwo zakupów - ocenił dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych Krzysztof Poznański.
Jak zaznaczył Poznański, czwarty kwartał od zawsze dla branży galerii handlowych jest najważniejszym okresem w roku, ponieważ generuje ponad 30 proc. całorocznych obrotów, a w samym grudniu obroty są zazwyczaj o ok. 54 wyższe obroty niż średnia miesięczna z okresu styczeń-listopad.
"Trzeba pamiętać, że handel jest ważną częścią gospodarki, stanowi 15,5 proc. PKB"
- dodał.
Według eksperta, branża wciąż odbudowuje straty wynikające z lockdownów i każdy dzień handlowy jest bardzo cenny. Przypomniał, że w 2020 roku, w listopadzie trwał lockdown, który po apelach całej branży handlowej został odwołany w sobotę „Czarnego Weekendu” - 28.11, kiedy zanotowaliśmy znaczący wzrost odwiedzalności.
"Czarny piątek przebiegał jeszcze głównie w internecie, ale w sobotę już klienci powrócili do sklepów"
- wskazał.
Jak dodał, w tym roku handel w okresie przedświątecznym zapewne będzie wyglądał inaczej niż w latach poprzednich.
"Ze względu na konieczność zachowania zasad bezpieczeństwa sanitarnego, bardzo dobrym zjawiskiem jest rozłożenie sprzedaży wyprzedażowej (pod hasłem „Black Weekend” lub „Black Week”) na dłuższy czas"
- powiedział.
Jak ocenił, pozwala to na wydłużenie czasu wzmożonych zakupów z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, dlatego okres wydłużonych wyprzedaży w tym okresie cieszy się niezwykłą popularnością.
Poznański zwrócił uwagę, że w grudniu zaplanowane są jeszcze dwie niedziele handlowe, co oznacza lepsze rozłożenie liczby odwiedzających w centrach i wynikające z tego większe bezpieczeństwo.
"Wielokrotnie apelowaliśmy do władz o powrót niedziel handlowych, co w pandemii pozwoliłoby na rozluźnienie zagęszczenia ludzi w ciągu tygodnia"
- zaznaczył.
Dodał, że dzięki wdrożeniu przez zarządców centrów handlowych wielu działań mających na celu zapewnienie klientom wysokiego poziomu bezpieczeństwa, Polacy czują się bezpiecznie, robiąc zakupy w galeriach handlowych, co potwierdziło 69 proc. badanych.
"Widzimy, że po okresie lockdownów bardzo szybko klienci wracają do centrów. Jednocześnie ten rok, jest inny i doświadczenia pandemii bardzo zmieniły zachowania konsumentów, póki co, tylko 15 proc. konsumentów powróciło już do swoich starych zwyczajów sprzed pandemii"
- podał ekspert.
PRCH jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym blisko 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.