Mniejszość niemiecka namawia opolskie samorządy do zwiększenia zakresu nauczania dwujęzycznego w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach średnich. Zdaniem Niemców dziś dwujęzycznej edukacji, dzięki której uczniowie lepiej poznają język i uczą wielokulturowości, jest za mało.
Nauczanie dwujęzyczne odbywa się obecnie na dwa sposoby. Pierwszy, gdy język niemiecki jest traktowany w szkole jako język obcy i co najmniej dwa dowolne przedmioty nauczane są dwujęzycznie - w polskim i niemieckim. Drugi, gdy niemieckiego można się uczyć w szkole jako języka mniejszości narodowej (zajęcia językowe wzbogacone są o treści związane z podtrzymywaniem tożsamości), a poza tym minimum cztery przedmioty nauczane są dwujęzykowo.
Dwujęzyczna edukacja to jednak, zdaniem opolskich Niemców, ciągle rzadkość.
I chcieliby przekonać opolskich samorządowców do dwujęzycznego nauczania w szkołach wszystkich szczebli.
Zdaniem przedstawicieli mniejszości niemieckiej, dwujęzyczne nauczanie da większą możliwość pielęgnowania tożsamości kulturowej, bo na trzech dodatkowych godzinach niemieckiego nauczanego jako język mniejszości
będzie można przekazywać więcej treści związanych z tradycją czy kulturą Niemiec.
Według danych opolskiego kuratorium w woj. opolskim w 409 placówkach oświatowych prowadzone są zajęcia językowe dla 27,5 tys. dzieci i młodzieży mniejszości niemieckiej.
Z danych ministerstwa edukacji wynika, że
w 2012 r. z ogólnopolskiej puli 270,6 mln zł na edukację mniejszości narodowych i etnicznych trafiło na Opolszczyznę ok. 80 mln zł. 98,2 proc. tej sumy przekazano na naukę dzieci i młodzieży mniejszości niemieckiej.
Źródło: PAP,niezalezna.pl
Chcesz skomentować tekst? Udostępnij treść i skomentuj w mediach społecznościowych.
gb