Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Koniec samowoli reklamowej. Władze Gdyni opracowały projekt uchwały krajobrazowej

Władze Gdyni opracowały projekt uchwały krajobrazowej. Prace nad jego treścią trwały 5 lat. Przygotowany dokument zakazuje np. umieszczania banerów na ogrodzeniach. Projekt jest teraz uzgadniany m.in. z wojewódzkim konserwatorem zabytków.

pixabay

O przygotowaniu projektu uchwały krajobrazowej poinformowała w czwartek rzeczniczka Urzędu Miejskiego w Gdyni Agata Grzegorczyk. Wyjaśniła, że prace nad dokumentem, który pozwoli na uporządkowanie przestrzeni w mieście rozpoczęły się w 2015 r., kiedy w życie weszła tzw. ustawa krajobrazowa autorstwa rządu PO-PSL.

Projekt konsultowano z mieszkańcami Gdyni oraz przedstawicielami branży reklamowej. Przeprowadzano m.in ankiety internetowe, warsztaty, panele dyskusyjne. Opracowano raport podsumowujący ich oczekiwania. Wówczas rozpoczęły się prace nad treścią dokumentu, które - jak przyznaje rzeczniczka - trwały długo. Miastu zależało na wypracowaniu uchwały w taki sposób, aby uniknąć błędów i skargi do sądu administracyjnego.

Analizowano orzeczenia sądowe w sprawie już przyjętych uchwał, konsultowano się z ekspertami i skrupulatnie przygotowywano projekt

- wytłumaczyła Grzegorczyk.

Wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju Marek Łucyk zwrócił uwagę, że w przestrzeni miejskiej nie brakuje nielegalnych, źle zaprojektowanych i nieestetycznych nośników reklamowych.

Przykładem może być reklama na kółkach niewymagająca zgłoszeń, w obecnym stanie prawnym pozostająca poza kontrolą. Tablice na przyczepach sytuowane są zazwyczaj z pominięciem obowiązujących odległości od krawędzi jezdni wynikających z ustawy o drogach publicznych. Poza aspektem estetycznym ma to wpływ na bezpieczeństwo użytkowników drogi. Dlatego zapisy uchwały nie dopuszczają reklam niezwiązanych z gruntem.

Według założeń projektu uchwały, Gdynia zostanie podzielona na dwie strefy - A i B. Pierwsza z nich będzie strefą o zaostrzonym rygorze wizualnym. Obejmować będzie m. in. centralny obszar miasta w tym śródmieście, obszary dziedzictwa kulturowego, zespoły przestrzenne wpisane do rejestru zabytków oraz obszary o wysokiej wartości urbanistycznej, architektonicznej i widokowej. Druga strefa - rygoru wizualnego - dotyczyć będzie pozostałej części miasta. Uchwała nie będzie obowiązywała na terenach zamkniętych, np. wojskowych.

Projekt uchwały zakłada całkowite ograniczenie umieszczania tablic i urządzeń reklamowych dużego formatu w strefie o zaostrzonym rygorze wizualnym. Zakazuje wieszania reklam, w szczególności banerów na ogrodzeniach. Według założeń, duże nośniki reklamowe mają być oddalone od skrzyżowań, aby znaki drogowe i informacje miejskie były dobrze widoczne i czytelne. Uregulowano zasady umieszczania reklam przy krawędzi jezdni wzdłuż pasa drogowego. Miasto chce też ograniczyć sytuowanie szyldów na budynkach. Dodatkowo każdy z nich będzie musiał pasować do rodzaju architektury. Dokument zawiera także wytyczne dotyczące standardów jakościowych ogrodzeń i małej architektury.

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

jm