Sprawdź gdzie kupisz Gazetę Polską oraz Gazetę Polską Codziennie Lista miejsc »

Galerie handlowe, biblioteki, hotele... Jakie zasady będą obowiązywać? Nowe wytyczne ministerstwa

Ministerstwo Rozwoju opublikowało zasady bezpieczeństwa dla przedsiębiorców, którzy już od 4 maja wznowią działalność w ramach "odmrażania gospodarki" w związku z epidemią koronawirusa. Przedstawiono wytyczne m.in. dla galerii handlowych, sklepów budowlanych i meblarskich, bibliotek, hoteli i gabinetów rehabilitacyjnych. Zobacz, jakie zasady będą obowiązywać.

Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne
Fotomag/Gazeta Polska

Zabiegi rehabilitacyjne: Maseczki i dezynfekcja stanowisk

Od 4 maja br. będzie można znowu korzystać z zabiegów rehabilitacyjnych. Osoby chore i cierpiące na dolegliwości bólowe będą mogły korzystać z rehabilitacji leczniczej. Zabiegi rehabilitacyjne będą mogły się odbywać przy zachowaniu wszelkich zasad higieny i dystansu między fizjoterapeutą i pacjentem. Nadal zamknięte będą salony masażu.

W wytycznych dla gabinetów fizjoterapeutycznych wskazano, że przed wykonaniem usługi rekomendowany jest wywiad telefoniczny, którego celem jest ustalenie występowania u danej osoby objawów choroby lub ryzyka narażenia na chorobę. Ma być on przeprowadzony na podstawie ankiety wstępnej kwalifikacji, rekomendowanej przez Krajową Izbę Fizjoterapeutów.

Ministerstwo Rozwoju odradza uczestniczenie w zabiegach osób towarzyszących, poza uzasadnionymi przypadkami (np. osoby nieletnie, niepełnosprawne). Decyzję każdorazowo będzie podejmował fizjoterapeuta, a osoba towarzysząca musi być zabezpieczona analogicznie jak pacjent. Co ważne, w przypadku stwierdzenia wyraźnych oznak choroby, tj. uporczywy kaszel, złe samopoczucie, trudności w oddychaniu, pacjent nie powinien zostać wpuszczony na teren gabinetu.

Pacjentów będzie obowiązywać noszenie maseczek i zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie zabiegów. Obowiązkowe noszenie maseczek medycznych bądź przyłbic oraz rękawiczek jednorazowych będzie obowiązywało też fizjoterapeutów. Po każdym zabiegu wymagana będzie dezynfekcja stanowiska (wszystkich przedmiotów, z którymi pacjent miał kontakt – w tym leżanka, przybory i przyrządy do ćwiczeń, ewentualnie elementy urządzeń zabiegowych).

Grafik pracy pracowników oraz grafik przyjęć pacjentów powinien być tak ułożony, aby nie doprowadzić do gromadzenia się pacjentów w poczekalni (rekomendowane jest utrzymanie co najmniej 2 m odległości między pacjentami). W salonie, na jedną osobę powinno przypadać przynajmniej 15 m2 (nie wliczając osoby świadczącej usługę). Odległości mogą być mniejsze, jeśli salon wykorzysta odgrodzenia (np. przepierzenia lub ścianki).

Galerie handlowe: Wytyczne w sklepach i... na parkingu

Jak przypomniano w komunikacie, na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych działalność gospodarczą mogą prowadzić wszystkie sklepy z wyłączeniem: stref aktywności fizycznej (siłownie, sale i place zabaw, parki trampolin), stref gier, kin oraz wysp handlowych.

Wytyczne sugerują organizację stanowisk pracy w sklepach z zachowaniem 2-metrowej odległości między pracownikami i klientami galerii. Rekomendowana jest także organizacja pracy pracowników z uwzględnieniem systemu zmianowego i rotacyjnego oraz niezbędnej rezerwy kadrowej, na wypadek wzrostu ryzyka epidemicznego.

- Należy ograniczyć do niezbędnego minimum spotkania i narady wewnętrzne. Spotkania powinny być prowadzane przy otwartych oknach, z zachowaniem rekomendowanych przez służby sanitarne odległości między osobami (minimum 2 m). W miarę możliwości lepiej wybierać kontakt telefoniczny i/lub mailowy

 - czytamy.

Zgodnie z rekomendacjami klienci powinni też mieć możliwość zakupu maseczek w przynajmniej jednym sklepie znajdującym się na terenie obiektu handlowego lub w punkcie ustanowionym przez zarządcę obiektu, ewentualnie w automacie do zakupu maseczek. Jak podało Ministerstwo Rozwoju, właściciele sklepów znajdujących się na terenie galerii lub centrów handlowych są zobligowani do zainstalowania możliwie dużej liczby pojemników z preparatem dezynfekcyjnym przy wszystkich wejściach - również do placówek wewnątrz - a także w toaletach i przy kasach. "Natomiast klienci mają obowiązek noszenia w sklepach rękawiczek jednorazowych lub rękawiczek foliowych zapewnionych przez operatora danego sklepu" - dodano.

Wedle wytycznych, na terenie wielkopowierzchniowych obiektów handlowych należy stworzyć wydzielone strefy gastronomiczne z widoczną, fizyczną barierą oddzielającą. W każdej strefie na jedną osobę powinno przypadać min. 15 m kw. Osoby stojące w kolejce powinny stać w 2-metrowych odstępach.

Wytyczne regulują także zasady parkowania. Zgodnie z nimi klienci są zobligowani do parkowania na co drugim miejscu, a w przypadku braku takiej możliwości do zachowania dystansu przy wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdów. "Z codziennego użytku pozostają wyłączone wszelkiego rodzaju fontanny, place zabaw i kąciki zabaw. Nie wolno również korzystać z szatni, przechowalni ubrań i przedmiotów" - napisano.

Sklepy budowlane i meblarskie: Dezynfekcja i nadzór

Wśród nowych zasad funkcjonowania sklepów budowlanych i meblarskich jest zapewnienie informacji na temat konieczności utrzymania ograniczonej liczby osób w sklepie. Na jedną osobę przypadać ma minimum 15 m kw. Należy też zrezygnować z organizowania animacji, w tym roznoszenia ulotek, wydarzeń promocyjnych i innych akcji na terenie sklepów, które mogą sprzyjać tworzeniu się skupisk ludzi.

Ponadto, po każdym kliencie należy zdezynfekować PIN-pady. Właściciele sklepów powinni zadbać o bieżącą dezynfekcję toalet, wind, klamek, telefonów, klawiatury komputerów, urządzeń w pomieszczeniach socjalnych oraz innych, często dotykanych powierzchni. Pracownicy sklepu powinni też dbać o zachowywanie bezpiecznej odległości w kontaktach z klientami (min. 1,5 metra). Nie dotyczy to jednak stanowisk kasjerskich oraz punktów obsługi klienta, które dodatkowo muszą być wyposażone w zabezpieczenia w formie przezroczystych przegród oddzielających klienta od pracownika.

Należy również nadzorować liczbę klientów oraz sprawdzać, czy klient wchodząc do sklepu zdezynfekował ręce oraz czy ma zakryte usta i nos. Prócz tego na terenie sklepów obowiązuje również zakaz spożywania jakichkolwiek posiłków i produktów; z wyjątkiem przestrzeni socjalnej zarezerwowanej dla pracowników.

Biblioteki: "Droga brudna" i "droga czysta"

Ministerstwo Rozwoju zachęca do korzystania z dostępnych zasobów on-line. Wskazuje również, że preferowane jest udostępnianie zbiorów w trybie wypożyczeń na zewnątrz. Resort prosi o zachowanie bezpiecznej odległości od rozmówcy i między współpracownikami (1,5 m - 2 m). Rekomendowane jest ustawienie przesłony ochronnej (np. z pleksi) w punkcie kontaktu użytkownika z bibliotekarzem (np. na ladzie bibliotecznej) oraz innych stanowiskach obsługi czytelników.

Zalecane jest też wydzielenie "drogi brudnej", czyli miejsca zwrotu książek, oraz "drogi czystej" dla książek wypożyczanych z biblioteki. Rekomendowane jest ograniczenie użytkowania księgozbioru w wolnym dostępie oraz katalogów kartkowych oraz wykorzystania multimediów i innych urządzeń aktywowanych dotykiem (np. audio-guide’y, ekrany dotykowe).

Ministerstwo Rozwoju przypomina, że odpowiednie zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny oraz stosowania procedur zapobiegawczych będą obowiązywały także pracowników i obsługę bibliotek.

Hotele: Ograniczona liczba gości

Zgodnie z nowymi zasadami funkcjonowania, usługi hotelarskie i noclegowe będą mogły być świadczone pod warunkiem zachowania szczególnych zasad bezpieczeństwa. Ograniczona będzie liczba gości, którzy jednocześnie mogą znajdować się w obiekcie. Ich właściciele powinni umieszczać w widocznym miejscu (przed wejściem i w recepcji) informację o maksymalnej liczbie klientów, którzy mogą jednocześnie przebywać w danej części budynku.

Każdy obiekt będzie musiał stosować iloraz: liczba pokoi razy dwie osoby. Ministerstwo zaleca także ograniczenie do minimum czasu przebywania gościa przy recepcji. Bezwzględny zakaz przebywania w hotelu, obiekcie czy pensjonacie będzie dotyczył osób tam nie zakwaterowanych.

Konieczne jest również umieszczenie na terenie hotelu/pensjonatu dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dostępnych dla gości, a w szczególności przy wejściach na teren obiektu, w obszarze recepcji, przy wejściu do wind oraz przy wyjściu z toalet.

Ministerstwo Rozwoju rekomenduje też zapewnienie możliwości zakupu maseczek ochronnych w recepcji. Po każdym kliencie zaleca się rutynowe sprzątniecie pokoju i dezynfekcję wszystkich powierzchni dotykowych (w tym oparcia krzeseł), sprzętu (np. piloty) i łazienki oraz gruntowne wywietrzenie pomieszczenia. Pokój można ponownie wynająć po zakończeniu dezynfekcji. Zalecana jest również dezynfekcja sprzętów hotelowych udostępnianych gościom (np. rower, kajak itp.) po każdym użyciu.

Jeśli chodzi o personel sprzątający, powinien on być wyposażony i przestrzegać używania jednorazowej maseczki, rękawiczek, a w razie potrzeby jednorazowego fartucha z długim rękawem. Jednocześnie sprzątanie pokoi będzie się odbywało jedynie na życzenie klienta.

Ponadto, ze względów bezpieczeństwa nie będzie możliwości spożywania posiłków w częściach restauracyjnych. Natomiast będą mogły one być wydawane bezpośrednio do pokoi. Wspólne sale telewizyjne, pokoje/sale zabaw dla dzieci, baseny, sauny, dyskoteki oraz inne przestrzenie, w których mogą tworzyć się skupiska ludzi, będą wyłączone z użytkowania do czasu wejścia w kolejną fazę odmrażania.

 



Źródło: PAP, niezalezna.pl

#koronawirus #bezpieczeństwo #nowe przepisy #wytyczne #hotele #galerie

mk