Firma doradcza EY i Ekstraklasa SA po raz kolejny przygotowały raport „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu”. Zwycięzcą przygotowywanego od 9 lat rankingu biznesowego okazał się mistrz Polski - Legia Warszawa.
Dzięki awansowi i występom w Lidze Mistrzów przychody Legii wzrosły o 151 milionów złotych, osiągając wysokość 281 mln zł - to aż 40 procent przychodów całej ligi! Drugi w tej klasyfikacji Lech Poznań osiągnął przychody w wysokości 75 mln, a trzecia Lechia - 43,5 mln zł. Stołeczni wygrali zestawienie medialno-marketinowe, zajęli drugie miejsce w klasyfikacji finansowej, oraz trzecie rozpatrując efektywność sportową drużyny.
W pierwszej z kategorii nie mieli sobie równych - sprzedali najwięcej karnetów (9934) i koszulek (22 tys. przy 7714 sprzedanych przez drugą Cracovię). To Legia miała najwyższą średnią frekwencję na stadionie (20,4 tys.) i średnią oglądalność meczów w stacji Canal+ (186 tys., druga Lechia - 146 tys.). Wojskowi nieznacznie ulegli natomiast Lechowi Poznań, porównując wartości ekspozycji głównego sponsora koszulkowego (Legia 14,3 tys. zł, Lech 15,1 tys.).
Dzięki udziałowi w LM przychody Legii wzrosły o 116% wobec roku 2015. Aż 117,3 mln zł wyniosły same tylko przychody z praw telewizyjnych i bonusów UEFA. Jako że stanowiło to aż 41,7 proc. całkowitych prognozowanych przychodów klubu, wpłynęło to znacznie na pogorszenie wskaźnika dywersyfikacji przychodów, który pokazuje, czy klub jest w stanie generować równomierne przychody z: dnia meczu, praw mediowych, sponsoringu i reklamy oraz transferów. W przypadku Legii te proporcje zostały zachwiane, dlatego w klasyfikacji finansowej lepsza okazała się Cracovia.
Ranking pokazał, jak wielkie pieniądze Legia przeznaczyła w minionym sezonie na zakup i pensje piłkarzy. Cel - Liga Mistrzów - został zrealizowany ogromnym kosztem. Same wynagrodzenia dla zawodników w sezonie 2016/17 przekroczyły 60 mln zł (60,1), to niemal dwa razy tyle co w roku 2015 (31,6 mln). Jak wyliczył EY koszty wynagrodzeń zawodników przeliczone na każdy zdobyty w Ekstraklasie punkt wyniosły blisko 661 tys. zł wobec 270 rok wcześniej. Całość kosztów operacyjnych jakie poniosła w sezonie 2016/17 Legia sięga 185,6 mln zł. W rankingu efektywności sportowej Wojskowi ustąpili Lechii i Jagiellonii – zdobyli co prawda mistrzostwo Polski i mieli najwięcej zawodników w reprezentacjach narodowych, ale nie promowali młodzieżowców. Tu zdołali wyprzedzić jedynie Piasta.