Wyszukiwanie

Wpisz co najmniej 3 znaki i wciśnij lupę
Polska

Współpraca międzypokoleniowa kluczem do sukcesu

Luka pokoleniowa i kompetencyjna to coraz większy problem, także w przedsiębiorstwach energetycznych – wskazuje Tauron. W tym kontekście koncern stara się m.in. tworzyć klasy patronackie, sprzyjać powstawaniu relacji mistrz-uczeń i współpracować ze światem nauki.

Autor: redakcja

Tauron zorganizował w Gliwicach konferencję "Moc Pokoleń", mającą prezentować potencjał wielopokoleniowości (w kategorii szans i możliwości), przykłady wspierania międzypokoleniowego transferu wiedzy czy oczekiwania młodego pokolenia wobec pracodawców.

W wydarzeniu uczestniczyli pracownicy różnych obszarów biznesowych koncernu, współpracujący z nim przedstawiciele administracji, szkół i uczelni oraz samorządowcy.

Zmieniając Tauron w kierunku przyjaznego klientom, multienergetycznego koncernu, potrzebujemy zwinnego działania, wyłapywania dobrych pomysłów, a następnie skutecznego wpięcia ich w naszą działalność

- powiedział cytowany przez biuro prasowe koncernu jego prezes Filip Grzegorczyk.

Nie osiągniemy tego bez międzypokoleniowego transferu wiedzy i otwartości na pomysły generowane w różnych obszarach biznesowych. W Tauronie wierzymy, że model mistrz-uczeń to najlepsza droga do doskonałości zawodowej

- zadeklarował szef Taurona.

Przedstawiciele koncernu przypominają, że wśród ponad 24 tys. jego pracowników są osoby reprezentujące pokolenia - od „baby boomers” (1946-1964) przez „pokolenie Y” (1980-1989), a nawet „Z” (po 1990).

Firma, żeby dobrze działać, szczególnie firma energetyczna, musi być firmą wielopokoleniową

- podkreślił Grzegorczyk.

My dzisiaj nie mamy problemu z pokoleniem starszych, doświadczonych pracowników, natomiast chcemy, aby w naszą strukturę wkomponowywało się pokolenie nowych pracowników. Stąd niezwykle istotne jest zarządzanie tą wielopokoleniowością w grupie. Zdajemy sobie sprawę z tego wyzwania

- dodał prezes Taurona.

Władze koncernu wskazują przy tym na realizację przezeń pełnego łańcucha wartości - od wydobycia węgla przez wytwarzanie i dystrybucję energii po sprzedaż i obsługę klienta. W najbliższych latach największe braki pracowników pojawią się na stanowiskach, gdzie niezbędne są twarde kompetencje techniczne - w spółkach, jak Tauron Wydobycie, Wytwarzanie czy Dystrybucja.

Zapobiegając powstawaniu luk kompetencyjnych i pokoleniowych grupa stara się sprzyjać wewnętrznemu transferowi wiedzy i wspierać kształcenie zawodowe.

Tauron współpracuje już z blisko 40 klasami patronackimi, które przygotowują uczniów do profesji związanych z energetyką i górnictwem (najzdolniejsi uczniowie mają zapewnione stypendia oraz gwarancję zatrudnienia). Poza nauką teorii uczniowie tych klas mają możliwość uczestniczenia w zajęciach praktycznych i odbywania stażów zawodowych w spółkach grupy.

Kształcenie dualne, czyli system nauczania, w którym uczeń uczy się zawodu m.in. praktycznie daje korzyści tak dla niego, jak i dla przedsiębiorcy, który włącza się w ten proces kształcenia. Zdobywane przez uczniów doświadczenie pomaga im w płynnych przejściu ze szkoły do pracy zawodowej. Profile klas patronackich są też dopasowane do potrzeb kadrowych przedsiębiorców.

Klasy patronackie Taurona funkcjonują na terenie woj. śląskiego, małopolskiego i dolnośląskiego, m.in. w Kętach, Libiążu, Jaworznie, Łaziskach Górnych, Mysłowicach, Katowicach, Tychach, Krzeszowicach, Gliwicach i Jeleniej Górze. Przygotowują do pracy w zawodzie m.in. technika górnictwa podziemnego, technika energetyka, technika elektryka czy technika przeróbki paliw stałych. Grupa angażuje pod tym kątem swoich specjalistów z przygotowaniem dydaktycznym i długim stażem.

Tauron akcentuje, że tworzenie takich klas wynika ze współpracy koncernu z Ministerstwem Edukacji Narodowej na rzecz podnoszenia jakości i efektywności kształcenia zawodowego na potrzeby branży elektryczno-energetycznej oraz adaptacji do wyzwań rozwojowych i potrzeb rynku pracy.

Działaniom związanym z zarządzaniem wiekiem i wiedzą sprzyja też współpraca Taurona ze środowiskiem naukowym i akademickim. Obecnie działania edukacyjno-badawcze koncern prowadzi z dwunastoma uczelniami, m.in. Politechniką Śląską, Akademią Górniczo-Hutniczą, Uniwersytetem Jagiellońskim, Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu, Politechniką Opolską czy Politechniką Warszawską.

Autor: redakcja

Źródło: niezalezna.pl, pap