11 proc. młodych użytkowników Facebooka i Instagrama w Polsce i 4 proc. na świecie udostępnia w mediach społecznościowych treści związane z wiarą; wśród młodych zainteresowanych katolicyzmem najwięcej followersów ma papież Franciszek - wynika z badań portalu Aleteia.
Jak poinformowała na konferencji prasowej, która w poniedziałek odbyła się w Warszawie, redaktor naczelna portalu Aleteia Polska Anna Sosnowska badanie zostało przeprowadzone przez profesora dziennikarstwa na Wydziale Komunikacji i Stosunków Międzynarodowych Uniwersytetu Rajmunda Lulla w Barcelonie Josepa Lluísa Micó.
Przebadano grupę 540 milionów ludzi między 18 a 25 rokiem życia na całym świecie.
"Projekt został oparty na danych statystycznych udostępnionych przez portale społecznościowe - Facebook i Instagram - agencjom reklamowym czy informacyjnym. Nie przeprowadzaliśmy osobistych ankiet, tylko śledziliśmy interakcje i zachowania tzw. pokolenia Z. Była to tzw. metoda socjal listening - dane analizowaliśmy przez filtr słów kluczy takich jak: papież, Kościół, religia, modlitwa czy chrześcijaństwo"
- wyjaśniła Sosnowska.
Jak poinformowała, wyniki badań wskazują, że globalnie 4 proc. młodych ludzi udostępnia w mediach społecznościowych treści związane z wiarą. W Europie ten odsetek jest niemal taki sam i wynosi 4,11 proc. Oznacza to, że 2,7 mln młodych Europejczyków interesuje się tematami religijnymi. Najwyższy wskaźnik na tym kontynencie zanotowały Włochy, gdzie 14 proc. użytkowników mediów społecznościowych między 18 a 25 rokiem życia śledziło tematykę religijną. Polska znalazła się na drugim miejscu z wynikiem 11,25 proc.
"Cieszy, że Polska znalazła się z czołówce krajów europejskich pod względem religijności młodych, jednak pojawia się pytanie: co z 89 proc. młodych użytkowników mediów społecznościowych, którzy nie interesują się religią? Moim zdaniem jest to pytanie dla ludzi Kościoła i jednocześnie wezwanie, by zacząć na serio ewangelizację w mediach społecznościowych i spróbować do nich dotrzeć"
- oceniła Sosnowska.
Według autorów badania, wśród 20 krajów, w których młodzi użytkownicy Facebooka i Instagrama są najbardziej zainteresowani religią, znalazły się m.in. Brazylia (5 mln), Filipiny (2 mln), Indie (1 mln), USA (900 tys.), Peru (900 tys.), Włochy (700 tys.), Wietnam (600 tys.) i Kolumbia (600 tys.). Polska z wynikiem 450 tys. osób znalazła się na 11 miejscu.