Ewangelizacja w internecie, który dziś jest powszechnie używany i wypełnia znaczącą część życia, to obecnie sprawa naturalna, a nawet konieczność. Kościół w swojej misji głoszenia Dobrej Nowiny nie może pomijać czy ignorować tego narzędzia - mówił w rozmowie z PAP ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik KEP, podkreślając znaczenie dzieła Kościoła w internecie.
"Internet jest dla Kościoła środkiem, nie celem samym w sobie" - powiedział w rozmowie z PAP ks. Paweł Rytel-Andrianik, rzecznik KEP, zapytany o znaczenie sieci dla ewangelizacji.
- Święty Jan Paweł II wzywał cały Kościół "do odważnego przekroczenia tego nowego progu", do wypłynięcia "na głębię cyberprzestrzeni". Był on pierwszym papieżem, który przesłał oficjalny dokument Stolicy Apostolskiej używając emaila. Ewangelizacja w internecie, który dziś jest powszechnie używany i wypełnia znaczącą część życia, to obecnie sprawa naturalna, a nawet konieczność. Kościół w swojej misji głoszenia Dobrej Nowiny nie może pomijać czy ignorować tego narzędzia
- podkreślił rzecznik KEP.
Na pytanie o to, jakie wyzwania stoją przed Kościołem w kwestii ewangelizacji w social media, ks. Rytel-Andrianik zaznaczył, że przykład dają tutaj kolejni papieże.
- Benedykt XVI otworzył oficjalne konto na Twitterze @Pontifex, które przejął papież Franciszek. Ten profil na Twitterze jest prowadzony w różnych językach, także w języku polskim, a obserwuje go kilkadziesiąt milionów osób na całym świecie, w tym milion Polaków. Także Kościół w Polsce podąża za wezwaniem św. Jana Pawła II, o czym świadczą m.in. strony internetowe diecezji, parafii, zgromadzeń zakonnych. Warto zwrócić także uwagę na portale prowadzone przez rozmaite ruchy i wspólnoty związane z Kościołem, mają one również charakter ewangelizacyjny. Podobnie portale informacyjne tworzone przez media katolickie. Dużą popularnością cieszą się rekolekcje internetowe lub komentarze do Ewangelii. Swój wkład w ewangelizację w internecie wnoszą też Katolicka Agencja Informacyjna oraz Fundacja Opoka, powołane przez Konferencję Episkopatu Polski
- stwierdził duchowny.
Ks. Rytel-Andrianik wskazał, że istnieje w sieci wiele akcji inicjowanych przez środowiska kościelne, m.in, #Procesja czy #PolskaPielgrzymuje, "które oprócz możliwości dzielenia się przeżywaniem wydarzeń religijnych za pomocą zdjęć czy materiałów wideo wykonanych np. smartfonem, dają także możliwość jakiegoś rodzaju uczestnictwa w nich tym, którzy z różnych przyczyn nie mogą brać w nich udziału osobiście".
- Według ostatnich danych statystycznych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego z 2016 r., łącznie parafie opublikowały 20,03 miliona egzemplarzy wydawnictw papierowych, przede wszystkim czasopism (gazetek) w liczbie 13,9 miliona egzemplarzy. Ponadto treści w wersji elektronicznej publikowało w 2016 roku ok. 88 proc. parafii. Własną stronę internetową miało w 2016 roku 55 proc. parafii. (...) To pokazuje, że Kościół czuje się w internecie jak przysłowiowa "ryba w wodzie”
- podkreślił rzecznik Konferencji Episkopatu Polski.